Žáci:
Dále si žáci zlepší komunikační dovednosti, rozšíří slovní zásobu na téma Moje záliby, procvičí si stupňování nepravidelných příslovcí, písemný projev v programu MS Word. Příklad vrcholí ústní prezentací individuálně vytvořeného projektu před třídou.
Kontext školy a regionu:
Škola se zaměřuje na výuku jazyků a pracuje se ŠVP s názvem Cestou poznání. První cizí jazyk mají žáci od 3. ročníku, vždy angličtinu. Již od 1. ročníku v něm pracují formou kroužku (1 h týdně). Další cizí jazyk přiberou žáci s RVJ v 6. ročníku a mají na výběr z německého nebo ruského jazyka s časovou dotací 2–3 h týdně. Žáci v běžných třídách přiberou další cizí jazyk v 8. ročníku s časovou dotací 3 h týdně.
Kontext výuky:
S EJP pracujeme na škole již asi 10 let. Do nedávna pouze s tištěnou formou na 1. i 2. stupni ZŠ. Do školy jsme ho získali prostřednictvím projektu EJP v praxi prostřednictvím Krajského vzdělávacího centra v ČB, kteří nám nabídli pilotáž tohoto online nástroje.
Tematická oblast EJP:
Při této aktivitě jsme pracovali se sekcí Moje sbírka – společně ve výuce po dobu 2 vyučovacích hodin, žáci pracovali samostatně doma pro dokončení projektu. Mimo to probíhala ještě společná průběžná práce v hodině, v délce cca jedné vyučovací hodiny.
Časová náročnost:
3 vyučovací hodiny
Realizace:
1. vyučovací hodina
Žáky jsem seznámila s cílem – vytvořit projekt na téma Můj koníček. Pro uvedení do tématu a zvýšení jejich motivace jsme probrali oblíbené činnosti žáků. Každý žák pohovořil německy pár vět o oblíbené činnosti svého spolužáka. Seznámili jsme se s novou slovní zásobou. V navazující aktivitě jsem rozmístila lístečky s názvy sportovních činností po třídě, žáci je vyhledávali, odhadovali jejich význam a měli je přiřadit k obrázkům. Poté proběhla společná kontrola správného překladu, výslovnosti a žáci si zapsali novou slovní zásobu do slovníčků.
V druhé části hodiny se žáci seznámili se stupňováním nepravidelného příslovce GUT a procvičili jej v krátkých rozhovorech na téma MEIN HOBBY.
Otázky typu: Was machst du gern? Was machst du lieber? Was machst du am liebsten?
Na konci hodiny hráli soutěž s 10 písmenky, kdy v časovém limitu měli ve dvojici vymyslet a napsat co nejvíce koníčků/zálib a volnočasových aktivit, které začínají daným písmenem. Ve společné zpětné vazbě jsme opravili chyby, problematické názvy zapsali na tabuli a oznámili vítěze.
2. vyučovací hodina – v počítačové učebně
Žáci společně s učitelem zopakují slovní zásobu a stupňování nepravidelného příslovce GUT. Dále již pracují na PC. Cílem této hodiny je totiž vlastní tvorba projektu MEIN HOBBY. Žáci vytváří text ve wordu, využívají internetový prohlížeč i slovníkový překladač. Dokončenou práci uloží v části Moje sbírka a odešlou učiteli k okomentování.
3. vyučovací hodina
Do začátku této hodiny učitel ústně zhodnotí výtvory žáků, upozorní je na gramatické chyby či lepší úpravu atd. Žáci si kontrolují připomínky a upravují svůj projekt. Pak nastává společné předvádění dokončených projektů. Žáci si navzájem hodnotí své práce a konzultují s učitelem své sebehodnocení. Na závěr proběhne volba nejpovedenějšího projektu. Žáci se snaží hodnotit v německém jazyce.
Využité zdroje a pomůcky:
PC, internet, Seznam, otevřené galerie obrázků, program MS Word, učebnice a pracovní sešit DEUTSCH MIT MAX – 5. lekce
Příloha: výsledek projektu jednoho žáka
Na tomto úkolu jsem pracovala s žáky 7. ročníku (půlka třídy). Němčinu se učí druhým rokem (jako další cizí jazyk) a mají už slušnou slovní zásobu. Žáci umí pracovat s PC a práce s e-portfoliem jim nedělá problémy, je pro ně vysoce motivující. Potíže mohou nastat spíše s technickým vybavením školy (např. když nemohou pracovat všichni žáci najednou kvůli nefunkčním počítačům, pak se musejí prostřídat, což trochu výuku brzdí). Závěrem bych ráda konstatovala, že používání e-portfolia žáky i učitelem hodnotím jako velký přínos do výuky cizích jazyků.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu E-portfolio ve školní praxi.
Ostatní články seriálu:
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025