Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborný článek

Mein Hobby

2. 5. 2012
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Jitka Legátová
Spoluautor
Mgr. Tereza Šmídová MBA

Anotace

Cílem příkladu je získat a upevnit si slovní zásobu, která se vztahuje k volnočasovým aktivitám, procvičit stupňování nepravidelného příslovce gut a hlavně získat schopnost komunikovat na téma Co mě baví. Pracuje se s Evropským jazykovým portfoliem v jeho online podobě (www.ejp.rvp.cz) se sekcí Moje sbírka. Výstupem této aktivity je projekt, který žáci mají prezentovat, a tak si zlepšit souvislý samostatný ústní projev na dané téma.

Cíl

Žáci:

  • pracují se sekcí Moje sbírka e-portfolia,
  • prezentují projekt Mein Hobby, a tím nacvičují samostatný mluvený projev,
  • komunikují na téma Co mě baví,
  • procvičí nepravidelné příslovce gut.

Dále si žáci zlepší komunikační dovednosti, rozšíří slovní zásobu na téma Moje záliby, procvičí si stupňování nepravidelných příslovcí, písemný projev v programu MS Word. Příklad vrcholí ústní prezentací individuálně vytvořeného projektu před třídou.

Kontext školy a regionu:

Škola se zaměřuje na výuku jazyků a pracuje se ŠVP s názvem Cestou poznání. První cizí jazyk mají žáci od 3. ročníku, vždy angličtinu. Již od 1. ročníku v něm pracují formou kroužku (1 h týdně). Další cizí jazyk přiberou žáci s RVJ v 6. ročníku a mají na výběr z německého nebo ruského jazyka s časovou dotací 2–3 h týdně. Žáci v běžných třídách přiberou další cizí jazyk v 8. ročníku s časovou dotací 3 h týdně.

Kontext výuky:

S EJP pracujeme na škole již asi 10 let. Do nedávna pouze s tištěnou formou na 1. i 2. stupni ZŠ. Do školy jsme ho získali prostřednictvím projektu EJP v praxi prostřednictvím Krajského vzdělávacího centra v ČB, kteří nám nabídli pilotáž tohoto online nástroje.

Tematická oblast EJP:

Při této aktivitě jsme pracovali se sekcí Moje sbírka – společně ve výuce po dobu 2 vyučovacích hodin, žáci pracovali samostatně doma pro dokončení projektu. Mimo to probíhala ještě společná průběžná práce v hodině, v délce cca jedné vyučovací hodiny.

Časová náročnost:

3 vyučovací hodiny

Realizace:

1. vyučovací hodina

Žáky jsem seznámila s cílem – vytvořit projekt na téma Můj koníček. Pro uvedení do tématu a zvýšení jejich motivace jsme probrali oblíbené činnosti žáků. Každý žák pohovořil německy pár vět o oblíbené činnosti svého spolužáka. Seznámili jsme se s novou slovní zásobou. V navazující aktivitě jsem rozmístila lístečky s názvy sportovních činností po třídě, žáci je vyhledávali, odhadovali jejich význam a měli je přiřadit k obrázkům. Poté proběhla společná kontrola správného překladu, výslovnosti a žáci si zapsali novou slovní zásobu do slovníčků.

V druhé části hodiny se žáci seznámili se stupňováním nepravidelného příslovce GUT a procvičili jej v krátkých rozhovorech na téma MEIN HOBBY.

Otázky typu: Was machst du gern? Was machst du lieber? Was machst du am liebsten?

Na konci hodiny hráli soutěž s 10 písmenky, kdy v časovém limitu měli ve dvojici vymyslet a napsat co nejvíce koníčků/zálib a volnočasových aktivit, které začínají daným písmenem. Ve společné zpětné vazbě jsme opravili chyby, problematické názvy zapsali na tabuli a oznámili vítěze.

2. vyučovací hodina – v počítačové učebně

Žáci společně s učitelem zopakují slovní zásobu a stupňování nepravidelného příslovce GUT. Dále již pracují na PC. Cílem této hodiny je totiž vlastní tvorba projektu MEIN HOBBY. Žáci vytváří text ve wordu, využívají internetový prohlížeč i slovníkový překladač. Dokončenou práci uloží v části Moje sbírka a odešlou učiteli k okomentování.

3. vyučovací hodina

Do začátku této hodiny učitel ústně zhodnotí výtvory žáků, upozorní je na gramatické chyby či lepší úpravu atd. Žáci si kontrolují připomínky a upravují svůj projekt. Pak nastává společné předvádění dokončených projektů. Žáci si navzájem hodnotí své práce a konzultují s učitelem své sebehodnocení. Na závěr proběhne volba nejpovedenějšího projektu. Žáci se snaží hodnotit v německém jazyce.

Využité zdroje a pomůcky:

PC, internet, Seznam, otevřené galerie obrázků, program MS Word, učebnice a pracovní sešit DEUTSCH MIT MAX – 5. lekce

Příloha: výsledek projektu jednoho žáka

Reflexe

Na tomto úkolu jsem pracovala s žáky 7. ročníku (půlka třídy). Němčinu se učí druhým rokem (jako další cizí jazyk) a mají už slušnou slovní zásobu. Žáci umí pracovat s PC a práce s e-portfoliem jim nedělá problémy, je pro ně vysoce motivující. Potíže mohou nastat spíše s technickým vybavením školy (např. když nemohou pracovat všichni žáci najednou kvůli nefunkčním počítačům, pak se musejí prostřídat, což trochu výuku brzdí). Závěrem bych ráda konstatovala, že používání e-portfolia žáky i učitelem hodnotím jako velký přínos do výuky cizích jazyků.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
643.55 kB
Dokument
Mein Hobby

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jitka Legátová
Komentář recenzenta
pokusný OVZ.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

PC, internet, Seznam, učebnice a pracovní sešit DEUTSCH MIT MAX – 5. lekce