Další záměry pedagoga
Podporovat povědomí o existenci různých národů i odlišných kultur, a o názvech kontinentů na planetě Zemi. Posilovat soustředěnost a pozornost při společenské hře „Děti světa“ a práci s encyklopediemi. Rozvoj komunikačních dovedností při popisu obrázků z kartiček k jmenované společenské hře. Podporovat rozvoj jemné motoriky při práci s grafickým materiálem a pracovní i činnostní kompetence při samostatné přípravě a úklidu pomůcek.
Popis aktivity
V týdnu s názvem „Naše Země“ jsme hráli společenskou hru „Děti světa“. Popisovali jsme, co je vyobrazeno na kartičkách ke společenské hře, a přiřazovali je k jednotlivým dřevěným figurkám dětí z různých kontinentů. Prohlíželi jsme si encyklopedie k tématu a v závěru týdne společně nakreslili Zemi a život na ní. Ze čtvrtky byl vystřižen kruh, do kterého děti barevnými lihovými fixami předkreslily kontury, vzduch vybarvily hoblinkami ze strouhané progresy a kolorovaly pak anilinovými barvami. K dispozici měly volně kolem sebe encyklopedie a uvedenou společenskou hru s kontinenty a dřevěnými figurkami. Také světelný globus, jako celý týden, na kterém jsme hledali kontinenty.
![]() |
| Autor díla: Marie Čermáková |
Obrázek č. 1 – kresba kontury barevnými lihovými fixami
![]() |
| Autor díla: Marie Čermáková |
Obrázek č. 2 – kolorování hoblinkami z progresy strouhané řezátkem, dle pozorování na globusu
![]() |
| Autor díla: Marie Čermáková |
Obrázek č. 3 – vybarvování vodovými barvami
![]() |
| Autor díla: Marie Čermáková |
Obrázek č. 4 – hotová práce
Reflexe
V průběhu týdenního tématu se děti seznámily s existujícími kontinenty na planetě Zemi. Toto se dělo hravou formou a společně s upevněním pravidel společenské hry „Děti světa“. Prostřednictvím kartiček (pohlednic z jednotlivých kultur) ze společenské hry děti poznaly různé způsoby života lidí na těchto kontinentech. V této době jsme si také povídali o tom, co to je globus, pojmenovávali na něm jednotlivé kontinenty a porovnávali je s vyobrazením ve společenské hře. V návazné výtvarné aktivitě pak toto měly děti možnost využít při vyobrazení motivů na společné práci „Děti světa“. Pokud by děti tuto aktivitu prováděly před seznámením se s náplní tématu, neměly by reálnou vizuální představu pro výtvarné zpracování. Náročnost výtvarné aktivity byla vykompenzována tím, že se na ní děti podílely společně a práci si mezi sebou rozdělily. V rámci týdenního tématu děti získaly povědomí o existenci jiných kultur na planetě Zemi a o jejich životě. Tyto vědomosti byly utvářeny až v rámci uvedených aktivit.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Společně to dokážeme (podpora spolupráce u předškolních dětí).
Ostatní články seriálu:
Otevřené vzdělávací zdroje označené klíčovým slovem IPs Kurikulum prošly odborným posouzením v rámci projektu IPs Podpora kurikulární práce škol. U každého z nich byl vyhodnocen soulad s revidovaným RVP. Stanovisko hodnotitele ve formě recenzního komentáře je uvedeno přímo u daného materiálu.
Pro zobrazení všech dostupných vzdělávacích zdrojů zadejte klíčové slovo IPs Kurikulum. Databázi lze dále upřesnit pomocí filtrů, například podle stupně vzdělávání, vzdělávací oblasti, očekávaného výsledku učení, klíčové kompetence, průřezového tématu nebo základní gramotnosti.


Národní pedagogický institut České republiky © 2025