Ve škole žáci tráví velkou část svého dne. A bohužel se v naší škole dost často potýkáme s vandalismem. Pokusila jsem se tedy výběrem tohoto tématu posílit vztah žáků ke škole, a to jako k místu, které má určitou historii a do kterého jako žáci chodili lidé, po kterých se teď jmenují ulice a náměstí naší městské části.
Projekt probíhal v rámci školních projektových dnů, přihlásilo se do něj 15 žáků ze šesté a osmé třídy.
Protože projekt předpokládá vkládání žákovských fotografií na školní web, je nutno si předem zajistit povolení rodičů v dohledatelné písemné formě.
Tento den jsme nejprve dvě vyučovací hodiny pracovali v počítačové učebně. Hledali jsme správné zásady vedení rozhovoru a připravovali si otázky pro pamětnici. Žáci se podle svého uvážení rozdělili do skupin po třech. Před koncem tohoto bloku si skupiny navzájem svou práci prezentovaly a všichni pak společně vytvořili poster se zásadami vedení rozhovoru, který si pak nalepili na tabuli, aby ho mohli mít při rozhovoru na očích.
Třetí vyučovací hodinu probíhal beseda s pamětnicí. Žáci měli možnost jí položit své otázky. Pokud si pamětnice nebyla jista odpovědí, měli žáci možnost vyhledat v knížce (Jan Sládeček: Čakovice – historie obce a okolí).
Čtvrtou a pátou hodinu jsme se zabývali budovou školy, jejími proměnami v běhu času, ale i její současností. Pro tuto práci jsme použili dva pracovní listy sdružení Tereza – Škola historická a Rozhledna.
Tento den jsme celý věnovali exkurzi do Archivu hlavního města Prahy. Během exkurze jsme si prohlédli budovu archivu, vyslechli krátkou přednášku o tom, čím se archiv zabývá, a nakonec jsme si mohli prohlédnout a vyfotit kroniky školy z let 1924 a 1939.
![]() |
1. Vazba kroniky |
Autor © Petra Boháčková |
![]() |
2. Úvodní strana kroniky |
Autor © Petra Boháčková |
![]() |
3. Zápis v kronice |
Autor © Petra Boháčková |
Tento den jsme trávili tvorbou internetových stránek, na které jsme zapsali vše, co jsme v předchozích dnech zjistili.
Pro tvorbu jsme si vybrali Google sites. Žáci si vytvořili účty a já jsem je jednoduše přizvala ke spolupráci. Každý si připravil kraťoučké povídání o sobě, které pak vložili na stránku o pátracím týmu. Pak už ve skupinkách pracovali na stránkách věnovaných osobnostem. Dále jsme společně zpracovali budovu školy.
Po napsání textů ještě proběhla typografická a pravopisná korektura (své příspěvky si skupinky četly a snažily se opravit chyby).
Z fotek jsme vytvořili a do stránek vložili prezentaci.
Výsledek naší práce můžete vidět zde: https://sites.google.com/site/kdovsechnotuzil/
Vše trvalo necelých šest vyučovacích hodin.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025