Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Základní vzdělávání Přírodopis s Ferdou Mravencem
Odborný článek

Přírodopis s Ferdou Mravencem

18. 6. 2010
Základní vzdělávání
Autor

Anotace

Efektivnější výklad o vodních bezobratlých pomocí dětské publikace Ondřeje Sekory – Knížka Ferdy Mravence.

Realizace:

1. Úvodní hodina (motivace, seznámení s cílem projektu)

V úvodní hodině učitel žákům přečte krátkou ukázku z Knížky Ferdy Mravence, případně promítne televizní příběh.

2. Rozdělení do skupin (seznámení s literaturou)

Následně vyučující rozdělí žáky do skupin (případně mohou pracovat individuálně). Každá si vybere určitou skupinu vodních bezobratlých.

3. Získávání informací

Žáci si připraví ze získaných informací z učebnice krátké povídání o vybrané skupině vodních bezobratlých. Informace získané z učebnice doplní o informace z Knížky Ferdy Mravence. Ve skupině si přečtou ukázky z knížky týkající se jejich zástupců (doporučuji se zaměřit na životní a potravní strategie).

4. Grafické ztvárnění

Poté žáci přenesou svoje myšlenky na balicí papír nebo na čtvrtku, připraví si výklad pro ostatní žáky.

5. Prezentace

Prezentace jednotlivých skupin doplněné o přečtení krátké ukázky z knížky. Zhodnocení.

Kritéria pro hodnocení jednotlivých prezentací:

  • srovnání informací z učebnice s informacemi z knížky (nutné si uvědomit, že ne vše, co je v knížce, odpovídá odborné správnosti a skutečnosti, knížku je třeba chápat jako beletrii, ne jako odbornou publikaci)
  • originální nápad grafického ztvárnění a vhodný výběr knižní ukázky
  • působivost podání prezentace (čtení, převyprávění, výklad, rozhovor, sehrání krátké scénky...)
  • vlastní náměty skupiny
  • celkové zhodnocení výstupu (hodnoceno učitelem, ostatními skupinami)
  • zpětná vazba (co si ostatní žáci zapamatovali)

Náměty k realizaci:

V Ekologickém přírodopisu 6 se autoři zmiňují o těchto zástupcích: vážky, vodní ploštice, dvoukřídlý hmyz, chrostíci, brouci, housenky motýlů

Literatura a použité zdroje

[1] – SEKORA, O. Knížka Ferdy Mravence. Praha : Albatros, 1997. 180 s. ISBN 80-00-01288-X.
[2] – KVASNIČKOVÁ, Danuše. Ekologický přírodopis 6. 4. vydání. Praha : Fortuna, 2009. 128 s. ISBN 978-80-7373-056-7.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Komentář recenzenta
Knížky Ondřeje Sekory nestárnou, jeho ilustrace i vyprávění vhodným způsobem přibližují život mnohých bezobratlých živočichů. Propojení přírodopisu s dětskou literaturou je krásný nápad pro oživení hodin přírodopisu na základní škole.

Hodnocení uživatelů

Lenka Říhová
20. 6. 2010, 21:25
pro další inspiraci - ve wiki (http://wiki.rvp…ne...%AD)shromažďujeme živočichy z knížky Ferda mravenec. Vodní bezobratlí tam zatím nejsou, ale třeba brzy budou

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Ekosystémy
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • vnímání autora mediálních sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Školní třída