Projekt se uskutečnil během jednoho měsíce v páté třídě současně s probíraným učivem o druhé světové válce. Podnět k němu vyšel z iniciativy samotných žáků, které toto téma velice zaujalo pro jeho propojenost se současností. Probíhal formou skupinové a individuální práce žáků během hodin (nebo bloků hodin) převážně v předmětu Náš svět. Zahrnoval i domácí přípravu a jeho vyvrcholením byla beseda s přímým účastníkem války, kterého žáci sami vypátrali a pozvali k nám na besedu.
Zadání úkolů pro žáky |
|
1. Motivace (samostatná týdenní práce jednotlivců)
Motivací k práci na projektu byla samotná zjištění žáků, že lidé z jejich okolí, které znají, druhou světovou válku zažili. To je motivovalo k pátrání po dalších pamětnících ze svého okolí. Mnohá zjištění je samotné překvapila, neboť si uvědomili, že i v jejich rodinách jsou lidé, kteří v dané době žili, a že se tedy nejedná o minulost až tak vzdálenou.
2. Diskuze nad zjištěnými informacemi (dvouhodinový blok předmětu Náš svět)
Žáci se navzájem podělili o zjištěné informace a obohatili si tím i své znalosti druhé světové války, které začaly chápat v mnohem širších souvislostech. Například:
3. Práce s internetem a dostupnou literaturou (internetová učebna, pátrání v knihovně, samostatná práce)
Žáci se ve skupinách seznamovali s osudy lidí za druhé světové války prostřednictvím internetu a dostupné literatury. Velmi se nám osvědčily internetové stránky uvedené v odkazech. Žáci se zde dočetli o osudech lidí, do jejichž životů válka citelně zasáhla. S některými zajímavými zjištěními seznamovali i své spolužáky (každá skupinka si připravila pro ostaní alespoń jeden životní příběh).
4. Zadání problémového úkolu
Poté byl žákům zadán společný úkol. Pokuste se ve svém okolí najít člověka, který zažil hrůzy druhé světové války na vlastní kůži (koncentrační tábor, totální nasazení, vyslýchání gestapem atd.) a zorganizujte s ním besedu. Žáci na daném úkolu pracovali samostatně v průběhu čtrnácti dnů.
5. Beseda (tříhodinový blok)
Výsledkem hledání, do kterého se nám podařilo úspěšně zapojit i rodiče, bylo nalezení člověka z nedaleké vesnice, který byl za druhé světové války totálně nasazen v Norsku, skrýval se před gestapem a je i autorem publikace, kterou na základě svých zápisků před pár lety sepsal (Jan Šefl – ZA VÁLKY V NORSKU – vyprávění z totálního nasazení). Přes jeho úctyhodý věk se nám (i díky pomoci rodičů) podařilo přivítat ho u nás ve třídě a prožít neopakovatelné chvíle plné emocí a dojmů. Besedě předcházelo seznámení se s osobností tohoto člověka a společné čtení jeho publikace.
6. Závěrečné zhodnocení (hodina)
Při závěrečném hodnocení žáci sumarizovali své poznatky, oceňovali i kriticky hodnotili práci svých spolužáků a formulovali přínos projektu. Navzájem jsme se podělili o své dojmy a zážitky z jeho realizace.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025