Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Základní vzdělávání Realizace jazykové politiky EU v ČR
Odborný článek

Realizace jazykové politiky EU v ČR

31. 8. 2004
Základní vzdělávání
Autor
Irena Mašková

Anotace

Česká republika byla mezi prvními evropskými zeměmi, které začaly uplatňovat principy Společného evropského referenčního rámce pro jazyky v oblasti výuky a hodnocení jazyků ve všech relevantních dokumentech. Článek mj. seznamuje i s některými aktivitami, které Evropská komise v této oblasti doporučuje.

Česká republika byla mezi prvními evropskými zeměmi, které začaly uplatňovat principy Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (Rámec) v oblasti výuky a hodnocení jazyků ve všech relevantních dokumentech (např. Rámcový vzdělávací program, vývoj nových maturitních zkoušek).

Rámec je jednotným východiskem pro vypracovávání sylabů, rámcových osnov, zkoušek, učebnic a dalších dokumentů. Rámec je obecným společným základem pro pracovníky v jazykovém vzdělávání (administrativní pracovníky, učitele, metodiky, examinační instituce, tvůrce kurikulí a další), a to v mezinárodním měřítku, což umožňuje harmonizovat popis jazykové způsobilosti v rámci Evropy a usnadňuje vzájemné uznávání kvalifikačních jazykových osvědčení získaných v různých systémech a typech vzdělávání.

Rámec popisuje cíle, kterých je třeba dosáhnout, aby jazyk byl používán ke komunikaci, uvádí znalosti a dovednosti, které je nutné rozvíjet, abychom byli schopni v jazyce jednat. Popis zahrnuje i kulturní kontext, do kterého je jazyk zasazen, definuje šest základních úrovní ovládání jazyka, na jejichž základě lze měřit pokrok ve studiu cizího jazyka v průběhu celého života.

Do češtiny byl Rámec přeložen a je také dostupný na webových stránkách MŠMT www.msmt.cz.

Požadavek mateřský jazyk + dva další jazyky je reflektován v návrhu třetí verze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). RVP ZV v oblasti cizího jazyka počítá v učebním plánu se zavedením cizího jazyka od 3. a dalšího cizího jazyka od 8.třídy.

MŠMT rovněž iniciovalo vznik českých verzí Evropského jazykového portfolia (EJP), což je evropský doklad o tom, jak ovládáme cizí jazyky.

EJP podporuje dovednost komunikovat, potřebnou pro život v moderní Evropě. Pomáhá zjišťovat, jaké úrovně jsme v jednotlivých jazycích dosáhli, věnuje pozornost i dovednostem základním, díky nimž se dokážeme domluvit o podstatných věcech jednoduchým způsobem. EJP vede k tomu, abychom si shromažďovali dokumenty o své komunikativní kompetenci v různých jazycích, abychom se učili sami sebe hodnotit podle jednotných evropských měřítek vytvořených Radou Evropy ve Společném evropském referenčním rámci, abychom se nad svým učením hlouběji zamýšleli a vybírali si dílčí učební cíle.

EJP může přispět k tomu, že se budeme učit lépe. Poslouží žákům a studentům při přechodu na jinou školu, dospělým při hledání zaměstnání nebo při jednání se zahraničními institucemi, učitelé v něm najdou významného pomocníka ujasňujícího a sjednocujícího učební požadavky. V budoucnosti ho mohou vlastnit všichni Evropané.Každé Evropské jazykové portfolio se skládá ze tří navzájem propojených částí:

Jazykový pas
Jazykový životopis
Osobní sbírka jazykových dokladů a prací.

Na jednotlivých stupních škol a v období dospělosti se však používají odlišné verze.

V České republice byla vydána tato portfolia:

  • Evropské jazykové portfolio pro žáky do 11 let (nakladatelství FRAUS)
  • Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11 - 15 let (nakladatelství Fortuna)
  • Evropské jazykové portfolio pro studenty ve věku 15 - 19 let (nakladatelství Scientia)
  • Evropské jazykové portfolio pro dospělé (nakladatelství Scientia)
  • Evropské jazykové portfolio - příručka pro učitele a školitele vydalo nakladatelství TAURIS (Ústav pro informace ve vzdělávání)

Česká republika využívá i dalších aktivit, které Evropská komise doporučuje:

  • Evropský den jazyků (EDJ)
    Z iniciativy Rady Evropy je EDJ každoročně dne 26. září. Jeho cílem je upozornit nejširší veřejnost na důležitost jazykového vzdělávání, zvýšit povědomí o bohatství všech jazyků, kterými se v Evropě mluví a podpořit celoživotní jazykové vzdělávání. Je slaven decentralizovaně. Na mezinárodní ani vnitrostátní úrovni nejsou stanoveny žádné závazné instrukce. Podrobnosti, příklady a náměty na oslavy Evropského dne jazyků lze nalézt na webových stránkách Evropského střediska pro moderní jazyky. Prostřednictvím této stránky se lze nejen zapojit do oslav Evropského dne jazyků v mezinárodním měřítku, ale i podělit se o zkušenosti z dobrých projektů a inspirovat se zkušenostmi ze zahraničí.
    U příležitosti EDJ probíhá již tradičně na MŠMT slavnostní předání ocenění udělovaného v rámci vzdělávacího programu EU Socrates. Jde o Evropskou jazykovou cenu (Label) pro nejlepší projekty v oblasti jazykového vzdělávání.

  • Evropská jazyková cena Label V České republice se každoročně uděluje od roku 2002 inovativním projektům z oblasti jazykového vzdělávání. Projekty, které zároveň splňují kritéria stanovená Evropskou komisí a národní kritéria stanovená národní porotou, jsou odměňovány za finanční podpory MŠMT.
  • Participace na projektech v rámci programu Socrates:
    • Comenius (pro vzdělávání předškolní až vyšší odborné),
    • Erasmus (směřující do oblasti vysokoškolského vzdělávání),
    • Grundtvig (zaměřený do oblasti vzdělávání pro dospělé a celoživotního vzdělávání),
    • Minerva (zahrnující projekty na využití ICT
    • Lingea (projektech na podporu jazykového vzdělávání),
    Dále na programu Leonardo da Vinci, který směřuje do oblasti odborného vzdělávání.

Na základě vyhodnocení dosavadního systému počítá Evropské komise po roce 2006 s novou generací komunitárních vzdělávacích programů. V nové struktuře bude jazykové vzdělávání průřezovým tématem Integrovaného programu, který zahrnuje čtyři oblasti: Comenius, Ersamus, Leonardo da Vinci a Grundtvig. Podrobnosti lze nalézt zde.

Zajímavé statistiky a komparativní analýzy týkající se současného stavu v oblasti jazykového vzdělávání v evropských státech publikuje informační síť EURYDICE, která je součástí programu Socrates.

Autor
Irena Mašková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024