Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Gymnaziální vzdělávání Britští učitelé vyjádřili nespokojenost se zkouškami, jež jsou obdobou naší maturity
Odborný článek

Britští učitelé vyjádřili nespokojenost se zkouškami, jež jsou obdobou naší maturity

28. 7. 2009
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Julie Ravingerová

Anotace

Systém britských „áčkových“ zkoušek se žákům i učitelům jeví jako neefektivní a žádá si podle nich reformu. Reforma by měla směřovat ke zlepšení využití znalostí uplatnitelných při vstupu na univerzitu, anebo v praktickém životě.

Britské „áčkové zkoušky" (A level exams), jež jsou obdobou naší maturity, se staly prázdnou přípravou pro univerzitní vzdělání, především co se samostatného studia a vlastního myšlení týče - jak tvrdí výzkumní odborníci.

Nezávislá odborná skupina pro reformu zkoušek tvrdí, že zkouškové moduly napomohly vytvořit „kulturu učení a zapomínání". Tu lze přirovnat spíše k satelitní navigaci, nežli k využívání schopností ke čtení mapy. Jak výzkumným pracovníkům nadnesl jeden z dotazovaných učitelů: „Pokud si trasu z bodu A do bodu B najdete v mapě, zapamatujete si ji a navíc si všimnete dalších důležitých věcí na cestě. Pokud však použijete jen satelitní navigaci, ani jedna z těchto věcí se neuskuteční."

Experti tvrdí, že by univerzity měly zajistit kvalitu áčkových zkoušek, které podstupují všichni žáci v Anglii, Severním Irsku a ve Walesu.

Zpráva, kterou skupina vydala, přináší analýzu názorů vyučujících angličtiny, matematiky, chemie a historie. Výzkumní pracovníci konstatovali, že učitelé shledali, že dnešní žáci mají horší schopnosti samostatného úsudku, než ti, kteří studovali v devadesátých letech. Stěžují si dokonce na vysoký podíl žáků, kteří stále vyžadují radu. Říkají, že jsou žáci systémem áčkových zkoušek velmi zklamáni, neboť nemají důvěru v to, že je připraví na univerzitu, nebo dokonce pro další život.

Reforma systému áčkových zkoušek by měla spočívat v zařazení více otevřených otázek, vyžadujících větší myšlenkové úsilí a více upřesněné psané odpovědi. Nový projekt by tak měl směřovat k takovým studijním dovednostem, jež jsou na univerzitě potřebné a které by nejlepším žákům dovolily uplatnit maximum jejich osobních schopností.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Julie Ravingerová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024