Britské „áčkové zkoušky" (A level exams), jež jsou obdobou naší maturity, se staly prázdnou přípravou pro univerzitní vzdělání, především co se samostatného studia a vlastního myšlení týče - jak tvrdí výzkumní odborníci.
Nezávislá odborná skupina pro reformu zkoušek tvrdí, že zkouškové moduly napomohly vytvořit „kulturu učení a zapomínání". Tu lze přirovnat spíše k satelitní navigaci, nežli k využívání schopností ke čtení mapy. Jak výzkumným pracovníkům nadnesl jeden z dotazovaných učitelů: „Pokud si trasu z bodu A do bodu B najdete v mapě, zapamatujete si ji a navíc si všimnete dalších důležitých věcí na cestě. Pokud však použijete jen satelitní navigaci, ani jedna z těchto věcí se neuskuteční."
Experti tvrdí, že by univerzity měly zajistit kvalitu áčkových zkoušek, které podstupují všichni žáci v Anglii, Severním Irsku a ve Walesu.
Zpráva, kterou skupina vydala, přináší analýzu názorů vyučujících angličtiny, matematiky, chemie a historie. Výzkumní pracovníci konstatovali, že učitelé shledali, že dnešní žáci mají horší schopnosti samostatného úsudku, než ti, kteří studovali v devadesátých letech. Stěžují si dokonce na vysoký podíl žáků, kteří stále vyžadují radu. Říkají, že jsou žáci systémem áčkových zkoušek velmi zklamáni, neboť nemají důvěru v to, že je připraví na univerzitu, nebo dokonce pro další život.
Reforma systému áčkových zkoušek by měla spočívat v zařazení více otevřených otázek, vyžadujících větší myšlenkové úsilí a více upřesněné psané odpovědi. Nový projekt by tak měl směřovat k takovým studijním dovednostem, jež jsou na univerzitě potřebné a které by nejlepším žákům dovolily uplatnit maximum jejich osobních schopností.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025