Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Předškolní vzdělávání Plánování učiva v předškolním vzdělávání
Odborný článek

Plánování učiva v předškolním vzdělávání

10. 7. 2009
Předškolní vzdělávání
Autor
Leona Kaiprová

Anotace

Autorka se v příspěvku zamýšlí nad jedním z možných přístupů k plánování obsahu předškolního vzdělávání. K prožitkovému učení využívá cíleně podněty z reálného, žákům blízkého prostředí.

Před plánováním obsahu vzdělávání v ŠVP jsme nejprve provedli monitoring v nejbližším okolí naší jednotřídní mateřské školy. Naším záměrem bylo zjistit, jaké podněty z blízkého okolí můžeme využít v plánování a realizování vzdělávacím procesu.

Seznam nápadů

Pošta, kostel, smíšený obchod, frekventovaná silnice, les, louky, pastviny, obora s volně žijícími zvířaty, zahrádky v obci, zajímavé profese rodičů, hasičská zbrojnice, události, které přináší život (svatba, pohřeb, narození dítěte), možnost účastnit se kulturních akcí, návštěv mateřské školy v blízké obci a knihovny, lidové tradice v regionu, sportovní akce v regionu, podzimní sklizeň apod.

Druhý krok - stanovení názvů jednotlivých integrovaných bloků, které podněty přímo nabízejí:

  • Blízký rybník (řeka) - medvídek na návštěvě u vodníka Česílka.
  • Obchod - nakupujeme na (pro) medvídka ....(na výlet, pro zimní sporty, vaření, dárek
  • pro maminku).
  • Poštovní středisko - medvídek dostává psaní, píše kamarádům celého světa.
  • Frekventovaná silnice - medvídek jde do světa.
  • Les - medvídek zabloudil v lese.
  • Louky, pastviny, obora s volně žijícími zvířaty - medvídek poznává nové kamarády.
  • Profese dospělých - na truhláře, na řemeslníky, u lékaře, co je zdravé, co není zdravé,
  • Medvídka bolí zoubek...
  • Hasičská zbrojnice - Medvídku, pozor na zápalky!
  • Události, které přináší život (svatba, pohřeb, narození dítěte) - svatba, vítáme na světě
  • Miminko, co je smutné a co veselé, Halloween.
  • Možnost účasti na kulturních akcích - těšíme se na pohádku, z pohádky do pohádky...
  • Lidové tradice v regionu - maškarní bál, Hody hody doprovody, vynášíme Moranu, Máje, Půjdem spolu do Betléma.
  • Podzimní sklizeň - Jablíčkový týden, Kukuřičný týden, Dědek řepu zasadil, Pečeme brambory.

Ke každému tematickému okruhu jsme dále stanovili, v souladu s RVP PV, hlavní zaměření - stěžejní cíl.

Příklady

Medvídka bolí zoubek - návaznost na integrovaný blok Co je zdravé, co není zdravé.

Hlavní zaměření - posílit a rozšířit povědomí dětí o způsobu ochrany zdraví - ochrany chrupu a poskytnout poznatky o práci dospělých.

Halloween - návaznost na integrovaný blok Vítáme na světě miminko.

Hlavní zaměření - posílit a rozšířit povědomí dětí o širším společenském prostředí i jeho dění v rozsahu dostupných praktických ukázek v okolí, poskytnout příležitost k porozumění změn v životě (vše kolem se mění, proměňuje a je nutné v životě s těmito změnami počítat).

Po názvu a cíli integrovaných bloků následuje jejich charakteristika:

Medvídka bolí zoubek

Medvídka bolí zoubek a my se mu budeme snažit pomoci. Pozveme mezi nás zubní lékařku, která nám i medvídkovi poví, jak se máme o zoubky starat. S sebou přivede nového kamaráda dráčka. Na její návštěvu se připravíme. To bude panečku překvapená, až se pochlubíme, co vše již o zoubkách víme.

Žáci si poslechnou příběh „Barborka a cucavé bonbony"( Když Alenka stůně), s doprovodem na rytmické nástroje si zazpívají písničku „Medvědí trápení" (Skřivánek), prohlédnou si obrázky v encyklopedii, budou si vypravovat o tom, jak se o zuby starají, vyřeší pracovní listy z projektu Medvídek NIVEA, sdělí si dojmy z trhání prvních zoubků a také si je v krabičce ukáží a hlavně si je budou pečlivě čistit. Při návštěvě paní doktorky budou nejenom poslouchat její vyprávění, prakticky si vyzkoušejí - pod jejím dohledem - správné čištění zoubků a na řadu zajímavých věcí se samy zeptají. S návštěvou se rozloučí a své dojmy vyjádří malbou, zoubek si vymodelují,

Halloween

Společně jsme přivítali příchod sestřičky... na svět. Ale v životě se i loučíme. S těmi, co jsme měli rádi, je loučení moc smutné. Stále na ně vzpomínáme a o dušičkách na hřbitově zapálíme svíčku, položíme kytičku. V jiných zemích vzpomínají na své milé i svátkem, který se nazývá Halloween. A my si oslavu tohoto svátku v naší mateřské škole připravíme.

V souladu s požadavkem RVP PV uvádíme nástin okruhu činností, konkretizovaných v třídních vzdělávacích programech.

Žáci si vyslechnou vyprávění o starém zvyku, se kterým se v Americe loučí s létem. Vyrobí si doplňky pro strašidelnou diskotéku i výzdobu školy. Ve spolupráci s rodiči každý žák zhotoví z dýně svítící lucernu (světlo vítá zemřelé předky). Spoluúčastní se výzdoby školy, včetně zahrady. Připraví pohoštění, upraví stoly k party strašidel. Nikdo se nebude strašidel bát a všechny děti si budou navzájem pomáhat. S rodiči si zatancují, zazpívají píseň "Příšera" zahrají oblíbené hry i zasoutěží. Prožijí radostnou událost, kterou výtvarně i hudebně ztvární. O dojmy se podělí v ranním kruhu i ve spontánních hrách.

Do integrovaného bloku je žádoucí zakotvit také očekávané výstupy a předpokládaný časový rozsah realizace. Délka realizace se odvíjí od síly prožitku a podnětů.

 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1 MB
PDF
Fotogalerie
Autor
Leona Kaiprová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

RVP / ŠVP