Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborný článek

Alexandr Veliký

22. 9. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Anotace

Stěžejní částí hodiny je fiktivní dopis Alexandra Velikého z Babylónie, který se žáci pokusí doplnit a tím si vytvořit vlastní zápis z hodiny.

V úvodu hodiny žáci vytvářejí test, ve kterém si zopakují dosud nabyté znalosti o starověkém Řecku. Osobnost Alexandra Velikého je probírána frontální metodou za pomoci obrázků a map. Hlavní důraz je pak kladen na fiktivní dopis Alexandra Velikého z Babylónie, který žáci doplní a tím si vytvoří zápis z hodiny.

Znalosti, dovednosti, schopnosti:
  • žák dokáže dotvořit testové otázky s možnostmi odpovědí
  • žák se pokusí vyplnit sousedův test
  • žák je schopen popsat dobu, ve které žil Alexandr Makedonský, situaci, za jaké se dostal k moci, a především jedinečnou osobnost tohoto Evropana, který za svůj krátký život ovlivnil velkou část tehdy známého světa
  • žák dokáže doplnit údaje do textu z předchozího výkladu
Postoje, hodnoty:
  • snahou by mělo být vzbudit celkový zájem o tuto významnou osobnost
  • žák chápe velikost odkazu, který nám A. Veliký zanechal, nejen v podobě měst Alexandrií, knih Alexandreid apod.
Kroky realizace
EVOKACE
  • učitel si připraví dva druhy předtištěných testů, které však nejsou dokončeny, a nakopíruje je tak, aby měli žáci v jedné lavici dva různé testy - jeden z nich má otázky 1 - 10, druhý 11 - 20;
  • podmínkou nezbytnou k tomu, aby žáci náležitě vyplnili své části testů a realizované kroky správně splňovaly účel svého zařazení, je důkladné instruování žáků a vysvětlení jim případných nejasností učitelem (tzn. hlavně podání informací týkajících se pouze jedné správné varianty a případné nejednoznačnosti v pochopení smyslu některých otázek);
  • během 10 - 15 minut se každý žák pokusí vyplnit svou část testu - tzn. připravit jakoby test pro svého souseda;
  • žáci si vyplněné testy ve dvojici vymění a pokusí se správně odpovědět na kamarádův test;
  • odpovědi a chyby spolu mohou konzultovat;
  • příloha č. 1, 2;
  • následně je nutná kontrola provedená učitelem, aby se žáci dozvěděli všechny správné odpovědi a byly eliminovány veškeré eventuální nejasnosti či problematická místa;
UVĚDOMĚNÍ SI

Učitel vypráví žákům frontální metodou o životě Alexandra Velikého. To předpokládá, že pedagog je skutečně učitelem dějepisu a má požadované znalosti. K dokreslení je vhodné použít mapu Evropy a Asie, nejrůznější obrázky a fotografie (jsou i v učebnici). Způsob podání záleží na učitelových znalostech, neměl by však opomenout tato fakta:

  • Makedonie je země na sever od Řecka. Její král Filip II. Makedonský se rozhodl obsadit Řecko.

Řek Demosthénes (athénský řečník):

  • ostře promlouvá proti Filipovi = filipiky
  • bitva u Chairóneie r. 338 př. n. l. - Řekové prohráli, král nabídl Řekům společné výpravy do Persie

Král zabit (zavražděn na svatbě své dcery), nový král Alexandr Makedonský Veliký:

  • zdatný, krásný, vzdělaný (učitel Aristoteles)
  • chtěl ovládnout celý svět, dobyl Perskou říši (rozťal gordický uzel), byl až vIndii, jeho vojáci mu ale odmítli poslušnost, a tak se vrátil zpět
  • zemřel ve 33 letech na malárii
  • rozvíjel obchod mezi Evropou a Asií
  • města, která zakládal - Alexandrie
  • knihy, které byly o něm napsány - Alexandreidy

Po smrti Alexandra válka diadochů (vojevůdců) o trůn. Říše se rozpadá, centrem vzdělanosti se stává Egypt - Alexandreia.

REFLEXE

Doplňování textu:

  • každý žák dostane text, který je fiktivním listem, jež psal Alexandr, když dorazil do Babylónie
  • společně sučitelem se žáci pokoušejí list doplnit a to tak, aby dával smysl (všechny údaje vynechané vlistě musí učitel zmínit vpředcházejícím výkladu)
  • tento list si pak žáci nalepí do sešitu a připíší si nadpis Alexandr Veliký. Bude jim tak sloužit jako zápis zprobraného učiva
  • příloha č. 3

Hodnocení

Je-li učitel dobrý vypravěč a má-li požadované znalosti, žáky učivo vždy velmi zaujme. S osobou Alexandra se většina z nich už dříve setkala, např. ve filmu, i proto se o jeho skutečný osud velmi zajímají.

Literatura a použité zdroje

[1] – AUGUSTA, P.; HONZÁK, F. Dějiny starověkého Řecka a Říma. Praha : Práce, 1994. 107 s. ISBN 80-208-0314-9 .
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
21.48 kB
PDF
Příloha č. 1 - Nedokončený test č. I
pdf
21.48 kB
PDF
Příloha č. 2 - Nedokončený test č. II
pdf
22.46 kB
PDF
Příloha č. 3 - List z deníku Alexandra Velikého

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Markéta Krůželová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Jsme Evropané

Mezioborove presahy:

  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* nakopírované nedokončené testy * mapa Evropy a Asie * nakopírované fiktivní listy z deníku Alexandra Velikého * psací potřeby