Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborný článek

Sinice a řasy

9. 3. 2020
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Benediktová
Spoluautoři
Mgr. Petra Vágnerová
Mgr. Jiří Kout Ph.D.
prof. RNDr. Michal Mergl, CSc.

Anotace

Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu biologie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Sinice a řasy, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál nabízí zajímavé možnosti do výuky těchto okruhů. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.

Sinice

Co by žáci měli určitě vědět o sinicích?

  • Patří mezi bakterie – mají tedy podobně jednoduchou stavbu buňky.
  • Na rozdíl od bakterií jsou schopné fotosyntézy stejného typu jako rostliny.
  • Jsou velmi odolné, žijí ve všech typech prostředí na Zemi – ve vodě mořské i sladké, na souši, v půdě, v horninách (ano, i uvnitř), v termálních pramenech, v ledu i v srsti některých savců (lenochod, lední medvěd).
  • Význam pro člověka: z některých se vyrábí potravinové doplňky – Spirulina – nebo se využívají pro hnojení rýžových polí v Asii.
  • V českých rybnících a jiných vodních nádržích mohou vytvářet vodní květ, tedy jev, kdy dochází k přemnožení sinic. Následkem je jednak zhoršení kvality vody (voda hnije a smrdí) a kvůli produkci toxických látek sinicemi se mohou u koupajících se osob vznikat alergické reakce.
  • Vodní květ ale vytvářejí jen některé druhy, ostatní sinice problémy nezpůsobují.
  • Příčinou vodního květu je často činnost člověka – např. splach hnojiv do vody a vysoký obsah živin (fosfor a dusík) ve vodě.

Sinice pod mikroskopem

Pro mikroskopování lze použít vzorek vody s vodním květem, což ale vzhledem k obvyklému času, kdy se sinice probírají, většinou není možné.

Je také možné najít a sebrat venku stélky sinice Nostoc (česky Jednořadka), které lze usušit a uchovávat. Pro mikroskopování stačí jen na několik hodin namočit do vody a poté udělat preparát a mikroskopovat. 

Sinice pod mikroskopem
1. Sinice pod mikroskopem
 
Sinice
2. Sinice
 

Řasy

S řasami je trochu problém – jsou to skupiny organismů, které si nejsou úplně příbuzné, a jejich reálný systém je složitý.

Jak s nimi na základní škole? Co by si měli žáci pamatovat?

  • Jsou to organismy schopné fotosyntézy, ale nejsou to rostliny, alespoň ne všechny.
  • Mohou mít různou barvu – podle barvy je můžeme rozdělit.
  • Jsou to organismy často mikroskopické, ale ne vždy.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Lenka Benediktová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému