Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Předškolní vzdělávání Týdenní plán Zdravé MŠ
Odborný článek

Týdenní plán Zdravé MŠ

4. 3. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Jana Malenovská učitelka

Anotace

Týdenní plán Zdravé MŠ usilující o vytváření respektu k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa, o vytváření pozitivního vztahu dětí v kolektivu s důrazem na spolupráci a komunikaci ve skupině.

Plán vznikl jako pracovní materiál pro Zdravou mateřskou školu, je určen pro děti všech věkových kategorií v mateřské škole. Směřuje k ochraně osobního zdraví, jak fyzického, tak i psychického. Vede děti k uvědomění si sama sebe i ostatních. Činnosti vycházejí z vlastních prožitků a zkušeností dětí.

Hlavní cíle týdenního plánu:

  • respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa
  • rozvíjení komunikace a spolupráce

Příprava realizace projektu

  • vytvoření myšlenkové mapy pro plánované činnosti
  • spolupráce s ZŠ Oskol, Švabinského (návštěva)
  • spolupráce s rodiči (informovanost)

1) Navrhované činnosti: Hrajeme si na školu a zápis do 1. třídy, poznáváme prostředí ZŠ
Cíl: připravit děti na zápis do 1. třídy a na vstup do základní školy
Pomůcky: grafické listy O sobě, Kurikulum podpory zdraví v MŠ
Spolupráce: ZŠ Oskol, Švabinského

Myšlenková mapa: RODINA

  • společenství mateřské školy
  • schůzky rodičů - informace k zápisu
  • návštěva ZŠ Oskol, Švabinského
  • přehled oblastí a podobností u předškolních dětí, zvláště IV. ( Kurikulum podpory zdraví v MŠ)
  • oblast sociální kultury

Dílčí cíle dle Kurikula Zdravé MŠ:

Str. 124 3/4 II.3 Své chování přizpůsobovat sociálnímu prostředí, uvědomovat si různé sociální role
Str. 124 3/4 IV.1 Mít představu o roli školáka
Str. 125 3/5 III.2 Dodržovat základní společenské normy komunikace
Str. 125 3/5 III.3 Chtít spolupracovat ve skupině a se skupinou
Str. 126 3/6 V.2 Vyvodit některé důsledky ze situací, dějů kolem něj, přizpůsobit tomu své chování
Str. 127 3/7 V.4 Mít zájem podílet se na pozitivních změnách, které směřují k podpoře jeho zdraví, zdraví ostatních lidí a přírody

Otázky pro pedagoga:

  • co můžeme udělat pro školáky
  • jak se pedagogové budou podílet na přípravě k zápisu
  • v čem děti staršího věku vidí výhodu být spolu s dětmi mladšími
  • jak předat pro rodiče informaci o škole a zápisu do ní co nejzajímavěji
  • jak prezentovat informace o zápisu do první třídy pro rodiče

Kompetence podpory zdraví u dítěte na konci předškolního období: Citace: Kurikulum podpory zdraví v MŠ.

Str. 124 3/4 Umí se citově vyrovnat s novými situacemi v rámci běžného života dítěte svého věku
Str. 125 3/5 K problémům přistupuje aktivně, organizuje své činnosti, nečeká, že jeho problémy bude řešit někdo jiný
Str. 126 3/6 Řeší jednoduché problémy, má představu o tom, že většinu problémů může řešit více způsoby
Str. 127 3/7 Nemá obavu ze změny, přijímá ji jako běžnou součást života

2) Navrhované činnosti: Seznamujeme se s lidovými tradicemi při oslavě masopustu, společně vyrábíme masky, radujeme se a bavíme s kamarády při masopustním karnevalu v mateřské škole.
Cíl: získat povědomí o místních tradicích, zvycích a slavnostech
Pomůcky: různorodý materiál na tvorbu masek, výzdoby, různé pochutiny; Kurikulum podpory zdraví v MŠ
Spolupráce: s rodiči

Myšlenková mapa: KARNEVAL aneb ,,Maso, sbohem"

  • šibřinky nejen pro děti, ale i pro dospělé
  • estetické působení v interiéru, tvoření lampiónů, masek
  • dramatizace, pohybové ztvárnění na hudbu, orffovy hudební nástroje
  • pohyb ve vázaném útvaru, lampiónový průvod s hudebním doprovodem
  • tradiční kuchyně „překvapení paní kuchařky k vodění medvěda"

Masopustní veselí je více než vhodné k tomu, abychom děti seznamovali s různými řemesly (současnými i dávno zapomenutými), s nářadím a nástroji, které k nim patří a které mají na dosah po ruce.

Dílčí cíle dle Kurikula Zdravé MŠ:

Str. 112 1/7 V.3 Vědět o různosti kultur, ras a etnik; ví, že lidé různých etnik mají své zvyklosti
Str. 116 2/5 I.1 Rozvíjet a kultivovat pohybovou koordinaci s hudbou; pohyb přizpůsobuje rytmu
Str. 119 3/1 II.2 Vytvořit si pozitivní vztah k umění; vyhledává příležitost ke zpěvu a tanci
Str. 120 3/1 IV.3 Vědět o místních tradicích, zvycích a slavnostech; účastní se příprav oslav
Str. 122 3/ II.1 Mít bohatě rozvinutou fantazii

Kompetence podpory zdraví u dítěte na konci předškolního období: Citace: Kurikulum podpory zdraví v MŠ.

Str. 112 1/7 Uvědomuje si, že lidé jsou různí a liší se podle řady znaků (pohlaví, věk, jazyk, kultura, etnikum, rasa, náboženství, sociální zázemí, životní úroveň)
Str. 116 2/5 Podporuje konkrétními činnostmi vlastní zdraví i zdraví ostatních, přírody
Str. 119 3/1 Je zvídavé, má touhu poznávat
Str. 122 3/3 Rozvíjí své poznávací funkce a dovednosti

3) Týdenní plán: Masopustní období je více než vhodné k tomu, abychom děti seznamovali s různými řemesly (současnými i dávno zapomenutými) s nářadím a nástroji, které k nim patří, také s profesemi, jež patří k dnešku.

Cíl: získat povědomí o místních tradicích, zvycích a slavnostech, hlouběji proniknou do lidových řemesel

Myšlenková mapa: RODINA

  • společenství mateřské školy
  • stará řemesla a věci denní potřeby
  • estetické působení v interiéru
  • využití starých řemesel k názornému učení
  • prožitkové učení a získávání nových poznatků a zkušeností

Dílčí cíle dle Kurikula Zdravé MŠ:

Str. 112 1/7 V.3 Všímat si věcí, lidí a dějů kolem sebe, sdělovat, čeho si všimlo
Str. 119 3/1 II.2 Vytvořit si pozitivní vztah k umění
Str. 122 3/3 II.1 Mít bohatě rozvinutou fantazii (Mít bohatě rozvinutou fantazii); přednáší říkadla, básně
Str. 122 3/3 II.1 Záměrně vnímat a znát názvy, jevů a rozumět obsahu názvů

Kompetence podpory zdraví u dítěte na konci předškolního období: Citace: Kurikulum podpory zdraví v MŠ.

Str. 112 1/7 Uvědomuje si, že lidé jsou různí a liší se podle řady znaků (pohlaví, věk, jazyk, kultura, etnikum, rasa, náboženství, sociální zázemí, životní úroveň)
Str. 119 3/1 Je zvídavé, má touhu poznávat
Str. 122 3/3 Rozvíjí své poznávací funkce a dovednosti

Rozumí tomu, že způsob, jakým se člověk chová a žije, má vliv, špatný nebo dobrý, na jeho zdraví
1/3 Zdravý životní styl: Ví, kdy se chová správně a kdy špatně, umí říci, co se mu na druhých nelíbí a líbí.

Má zájem pochopit jevy kolem sebe v jejich souvislostech, dovede se ptát
1/5 Zvídavost: Je zvyklé klást otázky a dožaduje se odpovědi.

Rozlišuje dobro a zlo a dovede obě etické kategorie vidět ve vztahu ke zdraví
2/2 Etické kategorie hodnoty: Zná lidové pohádky, zajímá se o charakterové vlastnosti hrdinů, dokáže je napodobovat.

Chápe, že zdraví není samozřejmost a musí je chránit
2/3 Zdraví: Umí odmítnout nevhodný pokyn, v rizikových situacích dokáže říci ne, uniknout, svěřit se.

Má vytvořenou představu o zdravé životosprávě
2/6 Zdravý životní styl: Umí slovně pojmenovat potraviny a některá jídla, pomáhá při přípravě jednoduchého jídla

Rozvíjí své poznávací funkce a dovednosti
3/3 Poznávací funkce: Uplatňuje fantazii ve výtvarných činnostech a dovede své představy vyjádřit slovně, pohybem či hudbou.

K problémům přistupuje aktivně, organizuje své činnosti, nečeká, že jeho problémy bude řešit někdo jiný
3/5 Řešení problémů: Dokáže svůj názor obhájit adekvátní formou

Má vytvořeny základní návyky sebeobsluhy a osobní hygieny
4/1 Návyky: Dovede být samostatné v sebeobsluze, stolování, hygieně, neobrací se s každou maličkostí na dospělého.

Dovede označit své potřeby (tělesné, psychické, sociální, etické), přizpůsobit jim své chování
4/2 Zodpovědnost: Má návyk vhodnou formou požádat o nápoj, jídlo, možnost odpočinku, pohybu, správně pojmenovává činnosti ve třídě a okolí.

Odhaluje rizika ohrožující jeho zdraví a bezpečnost
4/3 Bezpečnost: Umí pojmenovat dopravní bezpečnostní rizika v blízkém okolí školy a domova, přechází bezpečně silnici a zná některé dopravní značky.

Umí vyjádřit, co se mu líbí, co ne, vysvětlit proč
4/6 Názory: Dovede slovně vyjádřit své potřeby a přání, používá vžitých gest neverbální komunikace.

Chápe, že lidé mají různé pocity, dovede je rozpoznávat
5/4 Emoce: Umí rozlišovat význam gest, mimických a pohybových projevů, pozná podle tváře náladu kamaráda.

Komunikuje, dokáže se dohodnout i v případě problémové situace
5/6 Komunikace: Umí mluvit srozumitelně, přiměřeně hlasitě, neskáče do řeči, nechá mluvčího domluvit.

Má vytvořené základní návyky společenského chování
6/1 Společenské chování: Má vytvořené základní návyky a pravidla společenského chování při návštěvě divadla, koncertů, umí požádat, poprosit a poděkovat.

Je ochotné vysvětlovat svůj názor i naslouchat druhým
6/2 Naslouchání: Neodmítne kontakt s dítětem z důvodu jeho odlišnosti.

Dovede se vyjádřit a domluvit s dětmi a s dospělými
6/3 Vyjadřování: Umí se vyjadřovat v rozvitých větách, vypráví pohádky, příběhy, zážitky, hraje divadlo, nepřepíná hlas.

Prožívá vztah k lidem, sounáležitost s různými společenstvími
7/2 Různost společenství: Ví, že každý stát má své symboly, že lidé různých etnik mají své zvyklosti a mluví různými jazyky.

Uvědomuje si, že každý má nějaká práva a povinnosti
7/4 Soužití: Uznává pravidla soužití.

Prožívá vztah k přírodě, sounáležitost s přírodou neživou i živou
7/7 Ochrana přírody: Chová se šetrně k životnímu prostředí, neubližuje živočichům.

Použitá literatura:
Havlíková, M. - Vencálková, E.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-061-5.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jana Malenovská učitelka

Hodnocení uživatelů

Bohunka Trelová
15. 12. 2009, 20:07
Milá Jano,
vy opravdu píšete každý týden takovýhle plán??? B.T.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

RVP / ŠVP