Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Neformální vzdělávání Pracovníci školních družin a klubů načerpali novou energii na svém celostátním setkání.
Odborný článek

Pracovníci školních družin a klubů načerpali novou energii na svém celostátním setkání.

Anotace

Výměna zkušeností, účast na zajímavých dílnách či debata o nezastupitelné úloze školních družin a klubů ve výchově dětí – to byly hlavní body dvoudenního celostátního setkání pedagogických pracovníků školních družin a školních klubů v Praze.
vychovatelky

V pátek ráno 3. června se budova Středního odborného učiliště gastronomie a podnikání v pražském Hloubětíně na dva dny proměnila v místo setkání pracovníků školních družin a klubů z celé republiky. Potřebná výměna zkušeností byla zorganizována v rámci Průběžného vzdělávání projektu Klíče pro život – Rozvoj klíčových kompetencí v zájmovém a neformálním vzdělávání, jehož realizátory jsou Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Národní institut dětí a mládeže (NIDM).

Od pátečního rána si účastníci mohli vybírat, které z nabízených aktivit se zúčastní. Během dvou dnů mohli projít celkem třemi z nabízených vzdělávacích dílen, které měly rozšířit znalosti účastníků, případně je podnítit k výměně zkušeností. Hojně navštívenou dílnou byla ta s názvem „Vychovatelka manažerkou aneb nebát se problémů a řešit je“, která účastníky seznámila s manažerským minimem a pobídla k dalšímu vzdělávání v oblasti hodnocení organizace. Na závěr setkání se lektor Tomáš Oršulák podělil o svůj pozitivní dojem: „Mám radost, že je ve vás touha se sebevzdělávat dál.“

Značný zájem byl i o dílnu Karla Kašpara „Co mám dělat, když...“, která poměřovala možné konfliktní situace v družině či klubu platnou legislativou. Účastníci získali informace o možnostech ochrany své osobnosti ve smyslu platné legislativy jako je pomluva pedagoga, nahrávka projevu osobní povahy, nepravdivé nařčení, nebezpečné vyhrožování či vydírání. Zároveň se seznámili s možnostmi řešení problémů souvisejících s  problematikou rizik spojených s odpovědností pedagoga.

Populární se stala i dílna „Vyřešíme konflikt dohodou?“, kde lektor Jan Zouhar zasvětil účastníky do základů mediace. Upozornil, že konflikt je kořením života, ale tak jako musíme opatrně zacházet s kořením, stejně opatrně musíme zacházet i s konfliktem.

Dílny ale byly zaměřeny i na praktický rozvoj denní činnosti v družinách a klubech. Dílna „Dobře prodáte - dobře koupíte!“ měla za cíl vzájemné obohacení vlastními nápady, seznámení s novými trendy výchovné práce a podělení se o nové zajímavé hry a tvořivé činnosti, které lze přehledně zpracovat i pro jiné družiny. „Zaujaly nás především metodické listy s knoflíky, či třeba s barvami,“ zhodnotila pak kurz lektorka Naděžda Kalábová. Dílna s tajemným názvem „Co se skrývá ve spirále“ zase ukázala účastníkům, jak levně a efektně ozvláštnit výtvarné dílny různými technikami jako je frotáž či muchláž.

Vyhledávaným a zdaleka slyšitelným se stal kurz „Lze využít bubnování pro práci s dětmi? Ano!“, který představil skupinové bubnování jako nástroj stmelování kolektivu, motorické cvičení, rytmickou a hudební výuku, ale i potřebné odreagování. Z pléna pak zazněl humorný návrh na ustanovení povinného bubnování pro stresem zatížené kolektivy pedagogů.

Akcí bylo ale ještě mnohem více: organizátoři se cíleně pokusili o zařazení tematicky nových dílen jako novinářsky a propagačně zaměřený kurz „Probudíme novináře v sobě i v druhých“ či kurz zaměřený na čím dál tím aktuálnější téma „Sociální sítě – dobrý sluha, zlý pán“.

Projektová manažerka Klíčů pro život Irena Hošková na závěr sobotního jednání v plénu poděkovala za aktivitu: „Byli jsme nejen účastníky, ale i aktivními účastníky. A s tím se můžeme opět vydat do terénu.“ Za zcela neopominutelnou věc pak označila další sebevzdělávání o nových zájmech, problémech a situacích, se kterými se dnešní děti setkávají: „Musíme vědět, v jaké době dnes děti žijí. Jen tak můžeme být jejich partnery.“ Po závěrečném přání, aby si všichni zúčastnění odnesli spoustu inspirace, se celé plénum odměnilo potleskem a rozjelo do svých družin a klubů po celé republice.

Autor

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání.
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám;
  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve;