Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Neformální vzdělávání Kdo a v čem dnešní děti ovlivňuje
Odborný článek

Kdo a v čem dnešní děti ovlivňuje

25. 4. 2011
Neformální vzdělávání
Autor
Spoluautor
Jiří Zajíc

Anotace

Přinášíme vám šestý z dílčích výstupů výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let, který se uskutečnil v roce 2010 v rámci projektu Klíče pro život

Každý z nás bývá téměř neustále, ať si to připustí nebo ne, pod vlivem někoho nebo něčeho. Něco (někdo) má na nás vliv veliký, vůči jinému jsme zas téměř imunní. Našim respondentům jsme položili následující otázku:

Řekni mi, kdo si myslíš, že tě nejvíce ovlivňuje, podle koho se řídíš… Na ukázku jsme vybrali šest situací:

 

   Jak lze vidět, děti v oblékání nejvíce ovlivňují rodiče. Dáno je to pravděpodobně tím, že jsou to oni, kdo jim oblečení kupuje. Jako druhý nejčastěji zmíněný faktor, který je v oblékání ovlivňuje, byli  kamarádi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Rodiče ale hrají důležitou roli i v tom, jaké věci si děti kupují, jaké mají názory nebo jak se chovají k ostatním:

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Například v tom, jakou poslouchají hudbu hrají prim kamarádi a o tom, kdo vlastně jejich kamarádem bude, rozhodují především samotné děti. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     K těmto grafům je nutný ještě vysvětlující dodatek: většinou podléháme více vlivům najednou, naše rozhodnutí a orientace se málokdy odvíjejí pouze na základě jediného faktoru. V otázce byli respondenti vyzváni, aby určili kdo je v dané situaci (způsobu chování) ovlivňuje nejvíce a oni mohli vybrat pouze jednu z nabízených možností (osob). Proto mají-li například učitelé nebo vedoucí oddílů málo procentních bodů, neznamená to však, že by děti neovlivňovali.

     A i v tomto textu je nutno poznamenat, že grafy znázorňují postoje všech respondentů dohromady, tedy dětí ve věku 6 - 15 let. Až je rozdělíme do věkových skupin (6 - 9, 10 - 12, 13 - 15 let) a použijeme další sociodemografické dělení tak, jak to připravujeme do naší podrobné analýzy a závěrečné zprávy, uvidíme výsledky v mnohem zajímavější perspektivě.

Miroslav Bocan, Garant výzkumů

miroslav.bocan@nidm.cz

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor

Hodnocení uživatelů

Jana Petrů
25. 4. 2011, 09:58
Váš výzkum mi přijde poctivě a podrobně zpracovaný.
Sleduji Vaše články, ale nedočetla jsem se, kam tento výzkum míří. Také mi chybí definice slova "ovlivňuje", zda se tím rozumí "vezmeš si tohle" nebo "zaplatím ti to" (týká se oblečení a věcí). Kromě toho mi připadá, že odpovědi korespondují s tím, co jako učitel a rodič denně pozoruji. V čem je tedy tento výzkum přínosný?
Vidím tam jednu skrytou informaci - děti si evidentně neuvědomují, do jaké míry jsou ovlivněny reklamou a médii.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích;
  • Neformální vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje;