Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborný článek

Televize, nebo internet?

25. 4. 2011
Neformální vzdělávání
Autor
Spoluautor
Hana Maříková

Anotace

V pátém pokračování prezentace dílčích vůstupů z komplexního výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let uskutečněného v rámci projektu Klíče pro život přinášíme pohled na chování dětí vůči "světu médií".

 

Média hrají nepochybně důležitou roli v životě jak dospělých, tak i dětí. V další části výzkumu nás zajímalo, zda by se děti snadněji dokázaly obejít bez internetu nebo bez televize.

Téměř dvě pětiny dnešních dětí si svůj život nedokáže představit ani bez jednoho z uvedených médií. Třetina by dokázala oželet televizi a dvacet procent potom internet. Pouze něco málo přes deset procent dětí nepovažuje televizi a internet za natolik důležité, že by bez nich nemohlo existovat.


Role médií se vyvíjí s věkem dětí. Jak vyplývá z výše uvedeného grafu, se vzrůstajícím věkem stoupá důležitost internetu a naopak klesá v případě televize. Zatímco v nejmladší věkové skupině 6 až 9 let by bez internetu mohla existovat třetina, v případě 13 až 15letých je to pouze desetina. V nejstarší věkové kategorii si naopak čtyřicet procent dokáže svůj život představit bez televize.
Dále nás zajímalo, zda rodiče oslovených dětí využívají oblíbenosti těchto médií také jako sankce a zakazují svým dětem dívat se na televizi nebo být na internetu, když je chtějí za něco potrestat.

 

Trochu překvapivé pro nás bylo zjištění, že se zákazem internetu i televize se respondenti setkávají v podobné míře. Přes čtyřicet procent uvedlo, že jim rodiče televizi zakazují občas a stejné množství také internet. Přes deset procent je často trestáno zákazem televize a podobně také internetu. Dvě pětiny dětí uvedly, že jim rodiče internet nezakazují a stejné množství dětí uvedlo, že jim nezakazují televizi.

Hana Maříková a Adam Spálenský, odborní pracovníci Výzkumů projektu Klíče pro život

Autor

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií;
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí;