Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Neformální vzdělávání Maminka je hodná, s tatínkem je zábava, ale oba lžou
Odborný článek

Maminka je hodná, s tatínkem je zábava, ale oba lžou

23. 4. 2011
Neformální vzdělávání
Autor

Anotace

Jaké vlastnosti připisují děti tzv. "klíčovým hráčům" v jejich životech? To přináší třetí pokračování seriálu o výzkumu Hodnotové orientace dětí od 5 do 6 let, který se uskutečnil v první polovině roku 2010 v rámci projektu Klíče pro život. Kompletní zpráva o výzkumu bude k dispozici od září 2011.

Rodiče, učitelé/ky nebo třeba kamarádi/ky patří mezi důležité osobnosti v životech dětí. Vybrali jsme jedenáct vlastností a děti jsme nechali vyjádřit se, zdali podle nich tito lidé danou vlastnost mají, nebo nemají.

Tak například o mamince a tatínkovi si myslí, že jsou přibližně stejně chytří (77% x 74%), ale maminku oproti tatínkovi vnímají jako hodnější (86% x 59%) nebo tak, že jim spíše pomůže (82% x 68%). Tatínek je podle dětí vnímán jako přísnější než maminka (59 % a 38 %), ale na druhou stranu je s ním zase větší zábava (70% x 54%).

Na nejlepším kamarádovi si děti nejvíce cení toho, že je s ním oproti rodičům větší zábava, ale například to, že je hodný, si myslí pouze 63 % dotázaných (stejně jako u tatínka), a to, že nikdy nelže, uvedlo dokonce jen 31 % dotázaných dětí.
O svých vyučujících si děti v 72 % myslí, že jsou chytří, což je v těsném závěsu za rodiči, ale dále si o nich ve srovnání s rodiči nebo kamarádem příliš mnoho pozitivního nemyslí. Překvapivé je, že pouze 31 % dotázaných dětí uvedlo, že jim jejich učitel/učitelka důvěřuje, a 33 % si myslí, že nikdy nelže.

V závěrečné zprávě se na tyto otázky podíváme poněkud detailněji. Respondenti budou rozděleni do tří věkových kategorií (6 - 9, 10 - 12, 13 - 15 let) a také budou děleni podle vybraných sociodemografických charakteristik i dalších znaků. Poté budeme moci vyvozovat konkrétnější závěry. Je na co se těšit.

Miroslav Bocan, garant výzkumů NIDM - Klíče pro život

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor

Hodnocení uživatelů

Jana Petrů
25. 4. 2011, 10:24
Tak tahle část je přímo alarmující. Polovina všech dětí má pocit, že na ně rodiče nemají dost času, polovina dětí pochybuje o pravdivosti toho, co jim dospělí říkají (rodiče i učitelé). Trochu mě mrzí to slůvko "nikdy" (je příliš absolutní) u lhaní. Kdyby tam nebylo, vyznělo by to možná (snad) jinak.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí;