Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Neformální vzdělávání Aktivity v procesu standardizace
Odborný článek

Aktivity v procesu standardizace

20. 4. 2011
Neformální vzdělávání
Autor

Anotace

Pro splnění definovaných cílů a realizace aktivit a výstupů (článek „Výstupy z KA Standardizace“) se přistoupilo k intenzivní a úzké spolupráci se spektrem organizací proporčně zastupujících organizace zájmového a neformálního vzdělávání a soukromou sféru (zpracovatelé zakázek a konzultanti).

Byly nadefinovány tři základní úrovně spolupráce (workshopy, konzultace výstupů, resp. odborných problémů a dotazníková šetření), které se dále členily dle příslušnosti k jednotlivým klíčovým výstupům (procesní analýza, ověřování certifikačních nástrojů, kompetenční model (definice a úrovně kompetencí, nástroje pro měření kompetencí, Development Centrum), vzdělávací programy, implementační příručka, videofilmy a nástroj Project Manager (viz "Slovník pojmů" nebo "Výstupy z KA Standardizace").
V již realizovaných (do března 2011) aktivitách (bez dotazníkového šetření) participovalo 31 organizací a 2 firmy (viz obr. Spolupráce). V rámci dotazníkového šetření a ve spolupráci s KA Výzkumy bylo osloveno cca 500 organizací z cílové skupiny.

Obr. Spolupráce

Spolupráce
Workshopy

Realizované

Otevřený informační seminář ke klíčové aktivitě Standardizace (Telč, 3. 10 – 4. 10. 2009)

  • Ve spolupráci s KA 06 se uskutečnil otevřený víkendový seminář – informační workshop. Zde se setkali experti z KA 06 a externí spolupracovníci KA 02 nad tématy standardizace, certifikátů kvality a minimálních kompetenčních profilů pracovníků. Zúčastnilo se ho 25 účastníků, z toho 4 účastníci byli za standardizaci.

3 x workshop k procesní analýze (květen, červen a srpen 17. 8. 2009)

  • Workshopy měly zpočátku převážně informační charakter a jejich úkolem bylo různými metodami přiblížit organizacím smysl řízení kvality v organizacích a benefity procesního řízení. Po prvních konzultacích přímo na pracovištích zúčastněných organizací se jednání posunulo přímo na určování jednotlivých procesů a k návrhu typizované procesní mapy. Současně probíhala analýza dokumentace organizací. Pomůckou při setkáních byly připravené prezentace, aktivity k upřesnění názvosloví a představení dílčích nástrojů podpory řízení činností v organizacích.

1. workshop k tvorbě standardu (Spálené Poříčí, 25. 3. – 27. 3. 2010)

  • Zúčastnilo se ho 18 účastníků, zástupců středisek volného času a nestátních neziskových organizací. Účastníci byli seznámeni s aktuálními informacemi z projektu Klíče pro život a hlavně s klíčovou aktivitou 02 - Standardizace. Jednalo se o první setkání určené k tvorbě samotného standardu. Tématem byla kategorizace organizací a další postupy ve standardizaci, byla modifikována typizovaná mapa procesů.

2. workshop k tvorbě standardu (Spálené Poříčí, 26. 8. – 28. 8. 2010)

  • Zúčastnilo se ho 16 účastníků, zástupců středisek volného času a nestátních neziskových organizací. Tématem workshopu bylo získávání informací a dílčích podnětů ke splnění cílů a tvorbě standardu. Účastníci workshopu pod vedením facilitátora Jana Sýkory pracovali na vytvoření konceptu klíčových procesů v organizacích a upřesnění pozic v organizacích. Mezi dílčí cíle setkání patřilo také připomínkování výstupů z předchozího dotazníku.

Plánované

3 x workshop ke kompetencím (červen, září, prosinec 2011)

  • Tematicky zaměřené na vytvoření kompetenčního modelu (definice a úrovně kompetencí).

5 x kulatý stůl k nástrojům měření kompetencí a k dalším výstupům (duben až červen 2012)

  • Kulaté stoly k prezentaci výstupů cílové skupině.

Konzultace výstupů, resp. odborných problémů

Realizované

  • konzultace k ověřování certifikačních nástrojů
  • konzultace k procesní analýze (12 x přímo v organizacích)

Plánované

  • konzultace k dílčím výstupům a konzultace (expert, uživatel z praxe) modelu hodnocení organizace jako celku (expert, uživatel z praxe)

Dotazníková šetření

Realizované

Plánované

  • Dotazníkové šetření k převedení procesů na kompetence 2C
  • Dotazníkové šetření k tvorbě úrovní kompetencí 2D

Publikační aktivita

V rámci prezentace aktivit bylo vytvořeno množství informačních zpráv a odborných článků (uveden pouze výběr):

Procesy a pozice (M. Beran, J. Šenbauerová)
Souhrnná zpráva z dotazníkového šetření mezi školskými zařízeními SVČ, ŠD, ŠK) a NNO, které se zabývala kvalitou procesů a klíčovými kompetencemi řídících pracovníků.

Slabé a silné stránky řízení neziskovek (J. Šenbauerová) Pozn. Publikováno na portále RVP.CZ
Výsledky dalšího dotazníkového šetření v rámci projektu Klíče pro život zaměřeného na kvalitu řízení celostátních neziskových organizací pracujících s dětmi a mládeží

Analýza cílových skupin (M. Beran, J. Bartáková, Z. Humpolík)
Dokument obsahuje charakteristiku cílových skupin, výstupy a výsledky dotazníkového šetření, procesní analýzy a analýzy evaluačních metod. Získané informace budou sloužit k samotné tvorbě standardu.

Procesy a zase procesy ... (M. Beran, J. Šenbauerová)
V rámci projektu Klíče pro život se realizovala analýza procesů ve vybraných organizacích. Pro další evaluaci získaných výsledků bylo vybráno dotazníkové šetření na jehož výsledky se právě zaměříme.

Ověřování evaluačních systémů a nástrojů (M. Beran)
Začali jsme další krok rozpoznání možností tvorby standardu. Jde konkrétně o ověřování evaluačních systémů a nástrojů.

Porovnávání nástrojů (M. Beran)
Zajímavý výstup z ověřování certifikovaných systémů a nástrojů na organizacích poskytujících zájmové a neformální vzdělávání.

Shrnutí závěrečné zprávy k Ověřování evaluačních systémů a nástrojů (M. Beran, J. Šenbauerová)
V rámci projektu Klíče pro život a aktivity Standardizace organizací neformálního vzdělávání proběhlo Ověřování evaluačních systémů a nástrojů na organizacích poskytujících zájmové a neformální vzdělávání.

Podpora jakosti řízení organizace a její určení (M. Beran)
Standardizace na konci roku 2009 a téma jakosti v důležitých odkazech.

Výhodou aktivní účasti institucí v procesu standardizace je přímá participace na vývoji evaluačních nástrojů a bezprostřední vliv na určování budoucích standardů. Účastníci budou aktivně zařazeni do procesu budování systému Vzdělávání a uznávání neformálního vzdělávání, který je zaměřen na dlouhodobý profesní růst zaměstnanců organizací.

Těšíme se na další spolupráci.

Mgr. Tomáš Oršulák
Garant Standardizace
Národní institut dětí a mládeže
Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR
Sámova 3, Praha 10
tel.: 246 088 223

www.nidm.cz
www.kliceprozivot.cz

Autor

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky;
  • Neformální vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro pracovní uplatnění dle potřeb a charakteru příslušné odborné kvalifikace (např. porozumět běžné odborné terminologii a pracovním pokynům v písemné i ústní formě);
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • podněcovat práci týmu vlastními návrhy na zlepšení práce a řešení úkolů, nezaujatě zvažovat návrhy druhých;