Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Neformální vzdělávání Výstupy z procesu standardizace
Odborný článek

Výstupy z procesu standardizace

20. 4. 2011
Neformální vzdělávání
Autor
Spoluautor
Jiří Zajíc

Anotace

Jedením ze strategických záměrů projektu Klíče pro život, jehož nositelem je NIDM v gesci MŠMT, je zvyšování kvality organizací poskytujících neformální výchovu i vzdělávání dětí a mládeže. Konkrétně se tím zabývá aktivita nazvaná standardizace. V konkrétních výstupech standardizace je nutné vidět provázáný systém, který umožňuje nastavit citlivě hodnocení pro každou organizaci zvlášť. Tento systém se skládá ze tří základních částí: odborné, vzdělávací a technologické. Pro praktické zavádění vytvořeného systému hodnocení v rámci organizací bude vytvořena nelicencovaná aplikace Project Manager, vzdělávací programy, výukové filmy a implementační příručka. Všechny výstupy jsou doplněné metodickými materiály pro všechny zainteresované účastníky.

        Pro splnění cílů definovaných vprojektu a ve shodě s Koncepcí státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007-2013 byl vytvořen provázaný systém aktivit a výstupů. Obecně je možné stanovit, že po realizaci všech výstupů a aktivit bude k dispozici vyzkoušený systém modelu hodnocení organizace (viz. obr. Model hodnocení organizace), skládající se ze tří částí: odborné, vzdělávací a technologické. Celý systém bude schopen organizaci v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání poskytnout veškerou metodickou a praktickou podporu pro zavádění standardu v oblasti řízení kvality.

     Jednotlivé dílčí aktivity probíhaly a ještě budou probíhat v období duben 2009 – srpen 2012.

Model hodnocení organizace v rámci Standardizace

 

 

Cíle Standardizace v projektu KPŽ.

  1. Nastavení funkčního a srozumitelného obecného standardu jakosti (hodnocení) řídících procesů a podpůrných procesů při realizaci zájmového a neformálního vzdělávání.
  2. Vytvoření funkčního a srozumitelného obecného standardu rozvoje lidských zdrojů ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání a v nestátních neziskových organizacích dětí a mládeže, nebo pracujících s dětmi a mládeží.
  3. Vytvoření nelicencovaných nástrojů řízení jakosti ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání a v nestátních neziskových organizacích dětí a mládeže, nebo pracujících s dětmi a mládeží.
  4. Vytvoření systému zajišťování dostupné metodické podpory v zavádění nástrojů řízení jakosti ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání a v nestátních neziskových organizacích dětí a mládeže, nebo pracujících s dětmi a mládeží zahrnující vzdělávací programy a další metodické materiály.
  5. Vytvoření otevřené modulární softwarové aplikace umožňující interaktivním a uživatelsky přívětivým způsobem využívat dílčí výstupy pro hodnocení organizace, kompetencí pracovníků atd.
  6. Návrh systémových legislativních opatření v oblastí vzdělávání pedagogických a nepedagogických pracovníků v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a pracovníků pracujících s dětmi a mládeží.

Dílčí výstupy:

  1. Metodiky k realizaci diagnostických workshopů v cílových organizacích; (již proběho)
  2. Definice a příklady klíčových a odborných kompetencí (dále jen kompetence) vytvořených s přihlédnutím k realizovaným řídícím a podpůrným procesům v cílových organizacích; MKP vybraných pozic v cílových organizacích; (již proběhlo)
  3. Definice úrovní jednotlivých kompetencí s příklady v souladu s výstupy klíčové aktivity Uznávání neformálního vzdělávání projektu „Klíče pro život“; karty typových pozic; (právě probíhá)
  4. Nástroje (sady testů a metodik) pro měření kompetencí pracovníků v cílových organizacích;
  5. Implementační příručka obsahující metodologii implementace hodnocení organizace, metodiky k diagnostickým workshopům a k nástrojům pro měření kompetencí a definice s příklady kompetencí a jejich úrovní;
  6. Sady vzdělávacích programů zaměřených na 8 zásadních kompetencí a jejich převod do LMS NIDM;
  7. Multimediální DVD, videofilmy a nástroj Project Manager. Projetc Manager kombinuje metody hodnocení organizace, kompetenční model a procesní řízení na základě dílčích výstupů. Videofilmy - vytvoření metodického materiálu pro lektory a účastníky a vytvoření 4 (minimálně třiceti minutových) vzdělávacích filmů ilustrujících 4 vybrané kompetence. Multimediální DVD obsahuje a ilustruje interaktivní formou PM, vzdělávací programy, filmy.

     Každému z uvedených výstupů bude předcházet analýza současného stavu organizací a tematické pracovní dílny za účasti odborníků ze ziskové i neziskové sféry.

     Výhodou aktivní účasti institucí v procesu Standardizace je přímá participace na vývoji modelu hodnocení organizace a bezprostřední vliv na určování budoucích standardů. Účastníci budou aktivně zařazeni do procesu budování systému vzdělávání a uznávání neformálního vzdělávání, který je zaměřen na dlouhodobý profesní růst zaměstnanců organizací.

Těšíme se na další spolupráci.  

Mgr. Tomáš Oršulák
Garant Standardizace
Národní institut dětí a mládeže
Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR
Sámova 3, Praha 10
tel.: 246 088 223

www.nidm.cz
www.kliceprozivot.cz

Autor

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky;
  • Neformální vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro pracovní uplatnění dle potřeb a charakteru příslušné odborné kvalifikace (např. porozumět běžné odborné terminologii a pracovním pokynům v písemné i ústní formě);
  • Neformální vzdělávání
  • Personální a sociální kompetence
  • podněcovat práci týmu vlastními návrhy na zlepšení práce a řešení úkolů, nezaujatě zvažovat návrhy druhých;