Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Předškolní vzdělávání Orofacionální cvičení a jeho význam při rozvoji řeči
Odborný článek

Orofacionální cvičení a jeho význam při rozvoji řeči

26. 4. 2011
Předškolní vzdělávání
Autor
Spoluautor
Mgr.et Mgr. Věra Gošová

Anotace

Orofacionální cvičení je cvičením mluvidel. Zaměřuje se na činnost obličejových svalů, polykání a řečový projev. Hraje významnou roli při rozvoji řeči a při lepší a efektivnější edukaci či reedukaci hlásek.

Cílem orofacionálního cvičení je rozvíjení svalové hybnosti a aktivování svalových skupin, které jsou nutné pro správné fungování oblasti úst a obličeje. Provádí se většinou na začátku logopedické terapie s účelem procvičit mluvidla tak, aby se aktivizovaly svalové skupiny nutné pro vyvození hlásek. Přínosem této techniky je lepší orientace jazyka v ústech, změna jeho polohy, odstranění problémů spojených s pohybem mluvidel.

Orofacionální cvičení lze ve školce rozdělit do dvou okruhů.

a) příklady cvičení zaměřené na rozvoj mimických svalů

  • mračení
  • špulení úst
  • široký úsměv
  • mrkání
  • nafukování tváří atd.
  • koordinace zavření očí při znehybnění ostatních svalů
Špulení úst

1. Zavření očí při znehybnění ostatních svalů
Autorka © Věra Gošová

Jazyk do špičky
2. Nafukování tváří
Autorka © Věra Gošová

b) příklady cvičení zaměřené na lepší orientaci jazyka v ústech

  • vypláznutí jazyka
  • kmitání jazyka
  • olíznutí rtů, střídavě horního a dolního rtu
  • pohyb jazyka v ústech (jazyk za horní zuby, boule ve tváři s pomocí jazyk)a další

Cvičení přináší užitek nejen při edukaci hlásek u dětí s komplexnější poruchou řeči, ale také při reedukaci hlásek (příklad L, N, T, D).

Malé děti většinou nereagují na instrukci: Dej si jazyk za horní zuby! – důvodem je neorientace v ústech. Podporou cvičení by měl být obrázek s jasnou, až přehnanou ukázkou ze strany dospělého. Dítě si pomocí cvičení ohmatá dutinu ústní pomocí jazyka, výsledkem je daleko lepší spolupráce a vyvození hlásek s pomocí instrukce logopeda.

Ukázky cvičení:

Špulení úst
1. Špulení úst
Autorka © Věra Gošová
Jazyk do špičky
2. Jazyk do špičky
Autorka © Věra Gošová
Předsazení zubů
3. Předsazení zubů
Autorka © Věra Gošová
Boule jazykem
4. Boule jazykem
Autorka © Věra Gošová

Série k orofacionílnímu cvičení naleznete ZDE.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Komentář recenzenta
Článek seznamuje s orofacionálním cvičením.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Spec. vzdělávací potřeby:

vady řeči

Vazby na materiály do výuky: