Časová dotace: 2 vyučovací hodiny
Organizace práce: práce do dvojice (možné zadat práci i pro jednotlivce, ale to naráží na nedostatek pomůcek)
Kdy hodinu zařazuji: v primě, nauka o mapách
Žáci se již předcházející hodinu/y učili o mapách. V následujících dvou hodinách se naučí, jak se znázorňuje výškopis.
Úkolem žáků bude vytvořit model „svého“ ostrova. Budou ho vytvářet z vrstev kartonu, které budou lepit na sebe. Následně jednotlivé vrstvy vybarví.
Učitel nakreslí na tabuli průřez a půdorys ostrova. Na tom žákům vysvětlí, co jsou vrstevnice, a postup práce. Je důležité znázornit vrstevnice (vrstvy kartonu) a skutečný tvar kopců na ostrově (na obrázku zelenou fixou). Na půdorysném zobrazení vysvětlíte, jak se znázorní údolí, kudy poteče řeka. Až budou žáci řezat jednotlivé vrstvy, je dobré jim to vysvětlit ještě na modelu.
![]() |
Autor díla: Michal Kašpar |
Potom žáci dostanou karton, řezátka a podložky a mohou začít. Doporučuji jim, aby začínali od vrcholu svého ostrova a další vrstvu udělali vždy o něco větší než předcházející. Podle nakresleného schématu vysvětlím, jak na modelu ostrova znázorní údolí (viz výše).
![]() |
Autor díla: Michal Kašpar |
Práce zatím vždy žáky velmi bavila a neměl jsem problémy s pracovní morálkou.
![]() |
Autor díla: Michal Kašpar |
Potom, co jsou vrstvy z kartonu vyřezány, žáci je slepí a vytvoří tak model ostrova.
![]() |
Autor díla: Michal Kašpar |
Poslední fází práce je znázornění výškopisu podle zásad barevné hypsometrie. Jako příklad může posloužit libovolná mapa ze školního atlasu. Z praxe doporučuji používat tempery, pastely nebo pastelky.
![]() |
Autor díla: Michal Kašpar |
Během dvou hodin dokáží žáci vytvořit zajímavá dílka, která svědčí o tom, že pochopili, jak se znázorňuje výškopis na mapách, a dokážou číst mapu. O tom se můžete přesvědčit na dalších hodinách.
![]() |
Autor díla: Michal Kašpar Fotografie byla zveřejněna s laskavým svolením rodičů žáků. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025