Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Pozor! Nacházíte se na testovací verzi webových stránek. Obsah zde není garantován a slouží pouze k testování.
Odborné články Speciální vzdělávání Pedagogická intervence u žáka s kortikálním postižením zraku a mentálním postižením
Odborný článek

Pedagogická intervence u žáka s kortikálním postižením zraku a mentálním postižením

Anotace

V tomto příspěvku je popsáno kortikální postižení zraku v kombinaci s mentálním postižením. Naleznete zde praktické pomůcky, které používáme při výuce žáků s takovýmto postižením.

Toto postižení výrazně ovlivňuje, jakým způsobem člověk chápe vizuální informace přijímané zrakem.  Mohou se vázat jiná smyslová i fyzická postižení. Velké rozdíly u žáků jsou v účinném používání zraku i z hlediska dodatečných vad. Mohou se kombinovat postižení, při kterých je nejčastější mozková obrna a mentální postižení od lehké až po hlubokou formu.

Projevy dle rozsahu mozkového postižení demonstrované například:

  • tendencí používat periferní vidění více než centrální vidění
  • potížemi při vnímání hloubky
  • tendencí dívat se při hmatání po objektech stranou
  • individuálními rozdíly ve funkčním používání zraku
  • potížemi při uskutečňování motorických funkcí
  • obtížemi při zvládání multisenzorických požadavků
  • přidruženými potížemi se zpracováním sluchových informací
  • potížemi s neznámými vizuálními podněty
  • výskytem asymetrie při ztrátě zorného pole či slepá místa
  • kolísavou výkonností vidění
  • fotofobií
  • zkresleným vnímáním pohybující se vizuální informace
  • strabismem
  • nystagmem
  • potížemi s orientací v prostoru, na ploše

Speciálněpedagogické metody a pomůcky:

Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor
Autor © Lenka Džambiková
  • černotisk
  • termotisk
  • Braillova abeceda
  • šestibod
  • ozvučené hračky, předměty
  • pomůcky pro zrakovou stimulaci
  • prstová kluzná technika – trailing
  • desenzibilizace nepříjemných materiálů a činností

Speciálněpedagogická a psychologická péče:

  • orientace v budově i blízkém okolí
  • orientace na ploše
  • muzikoterapie
  • canistrapie
  • arteterapie
  • ergoterapie
  • hydroterapie
  • logopedická péče

Speciálněpedagogické vybavení:

Autor
Autor © Lenka Džambiková
  • licht box
  • temná komora
  • interaktivní tabule
  • dotyková obrazovka
  • výukové počítačové programy
  • stavitelný nábytek

Rozvoj jemné motoriky:

  • V Základní škole speciální Jihlava se zaměřujeme na rozvoj jemné motoriky i pomocí metodiky Brajlík, která byla vytvořena podle námětů Josefa Smýkala a zkušeností speciálních pedagogů v SPC pro zrakově postižené.

Sestává z manipulačních úkonů:

  • vhazování předmětů do lahvičky s nastavitelnou obtížností
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • navlékání předmětů na trn, později na měkčí materiály
  • vedení pohyblivého předmětu
Autor
Autor © Lenka Džambiková
  • třídění (přírodní materiály, textilie, koření, tvary)
  • hmatová stimulace – různost povrchů materiálů
Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor
Autor © Lenka Džambiková
  • Kimova hra, Najdi, v čem se liší, hra na Popelku
  • kolíčkování (stimulace pravolevé orientace)
  • hmatová cvičení (tvary, povrchy, předměty, nepříjemné taktilní podněty)
Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • vkládání – kubus, ploché i prostorové vkládanky, dřevěné stavebnice, mozaiky
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková

  • šroubování
  • vedení tužky dráhou
  • výtvarné činnosti – modelína, písek, keramická hlína, těsto, přírodniny

Rozvoj hrubé motoriky:

  • základní pohybové vzorce
  • cvičení pro správné držení těla (dětská jóga, zdravotní tělesná výchova)
  • bezpečná samostatná chůze ve známém i méně známém prostředí s fyzikou i slovní asistencí
  • hry s míčem
  • základní gymnastické prvky (chůze po špičkách, taneční kroky, práce s nářadím – míč, obruč, stuha
  • rehabilitační cvičení (trampolinink, polohovací míče, vodní lůžko)

Smyslová výchova:

  • sluchová cvičení (směr a zdroj zvuku, hlasitost)
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • zraková cvičení (intenzita světla, tma, sledování pohybujícího se předmětu, práce na licht boxu)
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • plastické obrázky při využití „termokopírky“ – rozšíření hmatových zkušeností, získání představy o velikosti a vztahu jednotlivých předmětů, představa o abstraktních věcech
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • rozvoj manuálních dovedností – chytání míče, hledání skrytého předmětu, obracení stránek, práce s vodou, sebeobslužné činnosti
  • chuťová a čichová cvičení (libé a nelibé vůně, typické potraviny)
  • poznávání citově zabarvených výrazů obličeje
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková

Braillovo písmo:

  • nácvik odhmatávání bodů
  • poznávání písmen abecedy
  • poznávání číslic
  • práce s šestibodem
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková

Řečová výchova:

  • gymnastika mluvidel (odborná logopedická péče)
  • rozvíjení slovní zásoby (poslech čtených i vyprávěných pohádek, příběhů)
  • odpovědi na návodné otázky
  • jednoduchý dialog (oblíbená témata, denní zážitky)
  • dramatizace (říkadla, pohádky, písně)

Práce s drobným materiálem:

  • přebírání (přírodniny, drobné předměty, těstoviny, šroubky, mušle)
  • navlékání (trn, chenilie, bužírka, silon, tupá jehla a nit)

Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor
Autor © Lenka Džambiková
  • ukládání předmětů do krabic (strukturovaná plocha)
  • napichování (špejle, koktejlové párátko)

Pracovní výchova:

Sebeobslužné činnosti:

  • osobní hygiena
  • používání toalety
  • oblékání, svlékání oděvů
  • manipulace s obuví
  • otevírání a zavírání dveří
  • stolování, používání příboru

Výtvarná výchova:

  • malba na velkou plochu – různé techniky (prsty, houbou, štětcem, křídou, otisky)
  • práce s papírem – mačkání, trhání, stříhání, lepení

Vaření:

  • poznávání a manipulace s kuchyňským náčiním
  • identifikace potravin
  • jednoduché úkony – strouhání, míchání těsta, sypání surovin
  • asistované vaření čaje
  • úklid prostoru
  • mytí a ukládání nádobí

Hudební výchova:

  • dechová a řečová cvičení (dechová gymnastika, hra na flétnu)
  • instrumentální cvičení (Orffovy a dětské nástroje)
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • rytmická cvičení (hra na tělo, nápodoba rytmu, vytleskávání slabik, slov)
  • hudebně pohybová cvičení (kolektivní tanec, hry, pohyb na hudbu)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor

Hodnocení uživatelů

Mgr. Růžena Pekařová
26. 1. 2011, 20:59
Také děkuji za fotografie. Obrázky se suchým zipem jsou dobrý nápad! :-)

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence komunikativní
  • chápe jednoduché, běžně užívané texty, záznamy a obrazové materiály
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence k učení
  • používá učebnice, učební materiály a učební pomůcky
  • Základní vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Kompetence komunikativní
  • poznává známé osoby a dorozumívá se s nimi verbálními nebo nonverbálními formami komunikace

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Osobnostní rozvoj
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální rozvoj
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Morální rozvoj

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna