Důležité! Zde popisovaný příklad vychází z práce s americkým komerčním softwarem Kidspiration v jeho trial (zkušební) verzi. Bohužel po uplynutí 30denní zkušební lhůty nelze s programem dále pracovat, ani jej reinstalovat. Nepodařilo se mi zjistit, že by existoval nějaký jiný, podobně kvalitní program určený přímo dětem, ať už placený, nebo neplacený. Vzhledem k ceně Kidspiration (550 USD za 10 licencí, 895 USD za 20 licencí) je pravděpodobně nereálné, že by si některá česká škola produkt zakoupila.
Alternativa 1: Občanské sdružení EduArt vyvíjelo v rámci ESF projektu podobný software s názvem EduArt Editor. Vznikl tak produkt, který lze v některých aktivitách využít, třebaže s řadou velkých omezení. Taktéž nemusí vždy úplně spolehlivě fungovat a uživatelské rozhraní může být na první pohled trochu nepřehledné. Výhodou ovšem je, že je k dispozici pro kohokoliv zdarma a doporučuji EduArt Editor minimálně vyzkoušet.
Alternativa 2: Kidspiration by se mohl částečně nahradit softwarem dodávaným k interaktivním tabulím (ActivInspire, SMART Notebook), který by byl instalovaný na žákovské počítače, nebo v některých případech i MS PowerPointem / OO Impressem, nicméně zde již nejde o programy určené přímo k tvorbě myšlenkových map a těžko můžeme mluvit o jednoduchosti, intuitivnosti a vhodnosti pro nejmladší žáky...
Existuje i další SW na tvorbu myšlenkových map, některé jsou i zdarma, ale tyto aplikace vycházejí spíše z konceptu Tonyho Buzana jakožto „manažersko-organizačních“ nástrojů a využití těchto aplikací je poněkud odlišné.
-------
Tvrobu myšlenkové mapy jsem připravil pro žáky v prvním čtvrtletí 2. ročníku. Vybral jsem známou pohádku (O Červené Karkulce), již jsem si zvolil pro převod do myšlenkové mapy, a vytvořil vzorovou mapu. Je samozřejmě možné vymyslet si pohádku vlastní, ale žáci s ní musejí být dobře obeznámeni.
Tato aktivita byla realizována v rámci školního ESF projektu Modernizací a inovací výuky k rozvoji klíčových kompetencí žáků; žáci vyjeli na výstavu věnovanou historii ilustrace českých dětských knih do Písku a následně ve výuce (3 hodiny) vytvářeli tematicky související digitální materiál.
![]() |
1. Výstava v Písku |
Autor © Petr Čenský |
![]() |
2. Tvorba digitálních myšlenkových map ve výuce |
Autor © Petr Čenský |
Žákům jsem představil úkol na vzorové myšlenkové mapě a vysvětlil jim postup a pravidla práce. Po tomto úvodu jsem si nechal od žáků převyprávět zvolenou pohádku a společně jsme si určili hlavní postavy a předměty, které v pohádce figurují a z nichž se stanou objekty myšlenkové mapy. Starší žáci mohou dostat text pohádky a z něj samostatně vybrat klíčové pojmy, které budou převedeny do objektů mapy.
Na prvních objektech myšlenkové mapy, které si žáci vyhledali v knihovně obrázků (v angličtině – slova s překladem byla napsána na tabuli), se žáci naučili v programu pracovat (přetahování objektů z knihovny do pracovní plochy, spojování objektů vazbami /šipkami/, zápis textu a jeho editace).
![]() |
3. Hotová myšlenková mapa |
Autor © Petr Čenský |
Pod mým vedením žáci pokračovali ve vytváření myšlenkové mapy podle pohádkového příběhu. Vždy si v knihovně vyhledali příslušný objekt (obrázek), vhodně ho umístili na pracovní ploše a spojili vazbami se souvisejícími objekty. K objektům (obrázkům) i vazbám poté vložili popisky. Nejšikovnější žáci ke konci pracovali samostatně a mohl jsem jim zadat další, rozšiřující úkoly (vložit další objekty s vazbami, nastavit velikost a barvu vazeb, zeditovat popisky ve vazbách...).
Pro větší atraktivitu úkolu jsem pohádku mírně aktualizoval: tradiční příběh jsme obohatili o Londýn s mrakodrapem, v němž Červená Karkulka měla svůj domov; samotná Červená Karkulka byla třeba blondýna s červenou kšiltovkou...
Pracovali jsme tři vyučovací hodiny, což se ukázalo jako optimální doba. Podle náročnosti příběhu nebo schopnosti žáků lze časovou dotaci na úkol zkrátit i rozšířit.
Hotový výtvor jsem žákům uložil a barevně vytiskl. Jedna třída si ze svých myšlenkových map vytvořila nástěnku...
![]() |
4. Hotová myšlenková mapa |
Autor © Petr Čenský |
![]() |
5. Hotová myšlenková mapa |
Autor © Petr Čenský |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025